Este arhicunoscut faptul că Orchestra Filarmonicii din Viena a fost şi continuă să fie “port-drapelul” concertelor de Anul Nou pe plan internaţional. Din anul 1941, în fiecare zi de 1 ianuarie, celebrul ansamblu susţine concertul său de acest gen, care se bucură de un enorm succes, fiind transmis în direct sau înregistrat în peste 40 de ţări, cu o audienţă estimată la un miliard de telespectatori. A devenit o regulă ca repertoriul concertelor să fie alcătuit din lucrări ale familiei de compozitori Strauss şi, în special, ale lui Johann Strauss-fiul; ocazional, se cântă şi opusuri din creaţia altor autori, îndeosebi austrieci. Craiova, oraş cultural de bogată tradiţie, a fost la rândul său “contaminat” în decursul vremii de producţiile muzicale ale Europei, care au influenţat în mod benefic viaţa spirituală a urbei. De la înfiinţarea ei, în 1947, Filarmonica “Oltenia” a promovat, alături de concertele “standard” (o uvertură de concert sau de operă sau, uneori, o piesă românească, o lucrare concertantă şi, în partea a doua a serii, o simfonie din literatura muzicală universală) şi un repertoriu mai accesibil publicului larg, organizând periodic aşa-numitele “concerte simfonice populare” cu programe atractive, uneori intitulate “Bijuterii muzicale”, în care muzica de divertisment ocupa un loc central, printre care valsuri şi polci de Johann Strauss-fiul. Aceste concerte “anunţau” de obicei sosirea anului următor, fiind prezentate în intervalul dintre Crăciun şi Noul An.
Primul concert de Anul Nou, în înţelesul de azi, a avut loc în 1985 (concerte în 29 şi 30 decembrie 1984); dirijor – Teodor Costin, prezentarea concertului – Valeriu Dogaru. În 1986 (concerte în 28 şi 29 decembrie 1985), dirijor a fost Mircea Cristescu, iar solişti – Iuliu Bertok (vioară), Stela Teodorescu (soprană), Lucian Chiorean (tenor); prezentator – Petre Gheorghiu-Dolj. În următorii trei ani, concertele de Anul Nou s-au ţinut în Sala Polivalentă din Craiova, sub conducerea muzicală a dirijorului Modest Cichirdan. În 1987, solişti au fost Cleopatra Melidoneanu (soprană), Dorin Teodorescu (tenor), Cristina Anghelescu (vioară); prezentarea programului a revenit tandemului Tania Filip – Ion Caramitru. În 1988 (concert 10 ianuarie) – cu soliştii Bianca Ionescu-Ballo (soprană), Dorin Teodorescu (tenor), Cristina Anghelescu (vioară). Prezentarea programului a fost asigurată de Horia Şerbănescu. În 1989 (concert 8 ianuarie) – solişti Lucia Ţibuleac (soprană), Ionel Voineag (tenor), Cristina Anghelescu (vioară), Mihai Ungureanu (pian), prezentator – Horia Şerbănescu. Odată cu 1991, concertele de Anul Nou au revenit în sala Filarmonicii (concert 5 ianuarie). Dirijor – I. Ionescu-Galaţi, solist – Mihai Ungureanu (pian). Programul a fost prezentat de Sanda Ţăranu. 1994 (concert 9 ianuarie): dirijor Iosif Conta, solistă – Bianca Manoleanu (soprană), prezentarea programului – Iuliana Marciuc. 1995 (concert 6 ianuarie): dirijor I. Ionescu-Galaţi, solist – Mihai Ungureanu (pian), prezentare – Sanda Ţăranu. 1996 (concert 5 ianuarie): dirijor Daisuke Soga (Japonia), prezentarea programului – Paul Prună. 1997 (concert 5 ianuarie), dirijor Shinya Ozaki (Japonia), prezentarea – Silviu Stănculescu. 1998 (concert 5 ianuarie), dirijor Wolfgang Diefenbach (Germania), solistă – Elke Diepenbeck. 1999 (concert 5 ianuarie), dirijor – Petre Sbârcea, solişti – Mariana Colpoş (soprană), Florin Ionescu-Galaţi (vioară), prezentarea – Adela Mărculescu. 2000 (concert 5 ianuarie), dirijor – Luciano di Martino (Germania), solistă – Mihaela Stanciu (soprană). 2001 (concerte 4 şi 5 ianuarie), dirijor – Gheorghe Costin, solişti – Mirela Zafiri (soprană), Ion Moţiu (tenor), Gheorghe Mogoşan (bariton). 2001 (concert 13 ianuarie, la întoarcerea orchestrei din turneul de 22 de concerte întreprins în Italia), Gran Concerto di Capodanno, Maestro concertatore e direttore d’orchestra Leonardo Quadrini. 2002 (concerte 8 şi 9 ianuarie): dirijor I. Ionescu-Galaţi, solişti – Felicia Filip (soprană), Nicoleta Tudorache (ţambal), prezentarea – Cristian Mihăilescu. 2003 (concert 6 ianuarie): dirijor – Constantin Rîpă, solişti – Bianca Manoleanu (soprană), Şerban Băcilă (tenor), Gheorghe Mogoşan (bariton). 2004 (concert 9 ianuarie): dirijor Massimo Alessio Taddia, Italia, solişti – Ion Bogdan Ştefănescu (flaut), Ion Ivan-Roncea (harpă), prezentarea – Bács Miklós. 2005 (concert 9 ianuarie): dirijor Octav Calleya (Spania), solistă – Mirela Zafiri (soprană), prezentarea – Anca Ţurcaşiu. 2006 (concert 13 ianuarie, sala Cercului Militar): dirijor I. Ionescu-Galaţi, solişti – Irina Iordăchescu (soprană), Alfredo Pascu (tenor). 2007 (concert 12 ianuarie, sala Cercului Militar): dirijor – Radu Popa, solişti – Ion Bogdan Ştefănescu (flaut), Sorin Petrescu (clape), Doru Roman (percuţie). 2008 (concert 11 ianuarie): dirijor Octav Calleya (Spania), solişti – Raluca Ouatu (pian), Diana Ţugui (soprană), Adrian Zamfir (bariton). 2009 (concert 13 ianuarie): dirijor Adolf Vasicek (Austria). 2010 (concert 8 ianuarie): dirijor – Radu Popa, solişti – Mihai Ungureanu (pian), Liviu Fărcaş (oboi). 2011 (concert 9 şi 10 ianuarie): dirijor Emil Siegbert Maxim, solist – Costel Busuioc (tenor). 2012 (concert 10 ianuarie): dirijor Alexandru Iosub, solişti – Ana-Maria Donose (soprană), Cosmin Marcovici (tenor). 2013 (7 şi 8 ianuarie): a 27-a ediţie a Concertului de Anul Nou: dirijor Tiberiu Soare, solişti – Tina Munteanu (soprană), Liviu Indricău (tenor). 2014 (8 și 9 ianuarie), dirijor Radu Popa, soliști – Gabriel Croitoru (vioară), Cosmin Rafael Bălean (duduk). 2015 (8 și 9 ianuarie), dirijor David Crescenzi (Italia), solistă – Rasha Talaat (soprană, Egipt). Iată, aşadar, o scurtă privire retrospectivă asupra concertelor de Anul Nou ale Filarmonicii “Oltenia”. Repertorial, programele au acoperit o largă paletă stilistică, de la lucrări ale “Regelui valsului vienez”, J. Strauss-fiul, la cele ale “părintelui” valsului românesc, Iosif Ivanovici, de la “Carmina Burana” şi miniaturi orchestrale celebre, la muzica lui George Enescu, Grigoraş Dinicu, Nicolae Kirculescu, George Grigoriu, de la uverturi, arii şi coruri din opere şi operete, la muzica pop, rock şi de jazz. De câţiva ani, a intrat în obişnuinţa concertelor de Anul Nou craiovene ca cei prezenţi în sală să răspundă cu aplauze în momentul când muzicienii orchestrei adresează urarea de “La mulţi ani!” şi aşteaptă încântaţi nelipsitul Marş al lui Radetzky, compus de J. Strauss-tatăl; în timpul derulării acestei muzici, publicul “la unison” aplaudă în ritm (după modelul vienez), iar dirijorul se intoarce către sală pentru a dirija, în locul orchestrei, publicul. Concertele s-au bucurat de succes şi au atras un mare număr de melomani; ele purtau aureola evenimentelor de anvergură specială. O altă manifestare organizată anual de Filarmonică este tradiţionalul concert de colinde, ce anticipează sărbătoarea Crăciunului. În concluzie, este vorba, în cazul ambelor manifestări, de o incursiune în lumea mirifică a artei Euterpei, care adună laolaltă pe cei care fac şi pe cei care iubesc muzica într-o comuniune de suflet şi gând înaripat.

În program: Johann Strauss-fiul: „Liliacul”, uvertura operetei ”Annen-Polka”, op. 117 („Suspin liguric”), op. 57, polca-glumă; ”Valsul imperial”, op. 437; ”Tunet și fulger”, op. 324, polca repede; Johann Strauss-fiul/Josef Strauss: Pizzicato Polka; Johann Strauss-fiul: „Galopul bandiților”, op. 378, ”Marș egiptean”), op. 335 ”Perpetuum mobile”, O glumă muzicală, op. 257; Johann Strauss-fiul: „Voievodul țiganilor”, uvertura operetei ”Tritsch-Tratsch-Polka”, op. 214 „La vânătoare”, op. 373, polca repede „Sânge vienez”), op. 354; Josef Strauss: ”Focuri de artificii”, op. 269, polcă franceză; Johann Strauss-fiul: „Tik-Tak”, op. 365, polca repede, ”Polca șampaniei”, op. 211 „Dunărea albastră”), op. 314, vals.

Comentarii

comentarii

Comments are closed.