Traian Vuia s-a născut în 1872 în satul Surducu Mic din Caraș-Severin, zonă aflată, la vremea respectivă, în Austro-Ungaria. Părinții săi au fost preotul Simion Popescu și Ana Vuia; aceasta fiind cea de-a doua lui soție. A urmat cursurile primare la Bujor (azi Traian Vuia) și Făget. Între 1884 și 1892 a urmat Liceul Romano-Catolic din Lugoj.
Vuia dovedește de când urma cursurile primare, și apoi secundare, o atracție irezistibilă și o predilecție pentru mecanica aplicată și de fizică. La zece ani asistă la primele manifestări cu caracter aviatic, iar micul Vuia dezvoltă o pasiune pentru zmeie. El urmărește atent detaliile lor și încearcă să construiască altele mai perfecționate. Ajuns la liceu, Vuia își însușește noțiuni de fizică și mecanică și nu se mai mulțumește să construiască zmeie, ci încearcă să explice ce se petrece în jurul aparatului, forțele care acționează la lansarea și menținerea lui în aer, condițiile de echilibru, etc. Voia să înțeleagă zborul și, mai ales, voia să mânuiască zmeie, să le facă a se mișca în văzduh după propriul gând. A absolvit Liceul Romano-Catolic din Lugoj cu calificativul „eminent”.

Pe 18 martie  1906, a realizat unul din primele zboruri autopropulsate (fără catapulte sau alte mijloace exterioare) cu un aparat mai greu decât aerul. Ziua, de o importanță deosebită pentru aviația mondială, a fost sărbătorită la Liceul Traian Vuia, din Craiova.

„Ideile sale au prins contur la Paris, unde a început cursuri de specializare în domeniul aeronauticii, finalizând proiectul primului său aparat de zbor în 1903, iar la 18 martie 1906, pe o distanţă de 12 metri, a realizat primul zbor cu un aparat mai greu decât aerul, un zbor care l-a consacrat ca pionier al aviaţiei”, a declarat Carmen Oprea, directoarea liceului din Bănie, în debutul evenimentului.

La rândul său, Marian Jean Marinescu, membru al Parlamentului European și absolvent al Facultății de Aeronautică, a evocat perioada în care liceul craiovean colabora cu Fabrica de Avioane, din Bănie. „Știu liceul de multă vreme, de când lucram la Uzina de Avioane și pentru că o bună perioadă de timp am fost la filiala Craiova a Institutului de Aviație București. Sunt absolvent al Facultății de Aeronave, din București. În 1991, am fost pentru prima oară la Salonul de la Le Bourget, cu IAR99, avionul la a cărui proiectare am participat, dar și la construcția acestuia în Fabrica de la Craiova. Târgul se află lângă aeroportul din Le Bourget, unde se află și muzeul de aviație al Franței. Am fost în muzeu și am văzut avionul Vuia. Este suspendat în tavan în sala cea mai mare de la muzeu și m-a bucurat foarte mult să văd că francezii țin foarte mult să-l prezinte.

Comandorul Inginer Ilie Dumitrescu, Vicepreședintele Asociației ARPIA, 92 ani, prezent și el la eveniment, a precizat rolul instituției în domeniul aeronautic: „Activitatea noastră are ca obiect principal popularizarea tradițiilor și valorilor românești în domeniul aeronautic. Am devenit colaborator pentru educație la liceul Traian Vuia. Avem rezultate excepționale. Cât despre activitatea noastră, vreau să vă fac un mic istoric. Noi am trecut de la vorbe la fapte. Pentru a fi mai cunoscute valorile și tradițiile noastre, am construit copia aeroplanului Vuia 1 1936 și copia avionului Coandă 1910. Cu acestea două am avut succes în toate manifestațiile ce au avut loc în țară”. Acesta a făcut și un tur al curții liceului cu o replică a faimosului avion.

Comentarii

comentarii

Comments are closed.

Te rugam dezactiveaza functia ADBLOCK din browserul tau pentru a avea acces pe site ! Multumim !