Plenul a susținut joi numeroase modificări ale regulilor propuse privind publicitatea politică pentru a face alegerile și referendumurile mai transparente și mai rezistente la interferențe.
Cu 433 voturi pentru, 61 împotrivă și 110 abțineri, Parlamentul și-a exprimat sprijinul ferm pentru poziția de negociere propusă de Comisia pentru piața internă și protecția consumatorilor. Aprobarea în plen dă undă verde negociatorului principal al Parlamentului, Sandro Gozi (Renew, Franța), pentru a începe discuțiile cu reprezentanții statelor membre în vederea unui acord în timp util pentru alegerile europene din 2024.
Restricționarea strategiilor de vizare a unui public-țintă și interzicerea de facto a microvizării
Prin modificările aduse de eurodeputați propunerii Comisiei, numai datele cu caracter personal furnizate în mod explicit pentru publicitatea politică online pot fi utilizate de furnizorii de publicitate. Prin urmare, microvizarea, o strategie care utilizează date de consum și demografice pentru a identifica interesele unor anumite persoane, nu va fi posibilă.
Parlamentul a introdus alte dispoziții pentru a reglementa în continuare activitatea mai amplă de vizare, cum ar fi interzicerea generală a utilizării datelor minorilor.
Combaterea interferențelor străine
Eurodeputații propun ca entităților din afara UE să li se interzică finanțarea publicității politice în UE. Pentru a determina locul în care este stabilită o astfel de entitate, autoritățile relevante ar trebui să ia în considerare locul în care se află operatorul de date final al acestei entități.
O mai mare transparență
Eurodeputații au propus, de asemenea, schimbări semnificative pentru a se asigura că cetățenii, autoritățile și jurnaliștii au acces ușor la informațiile privind publicitatea politică. Printre alte propuneri, aceștia pledează pentru crearea unui registru online pentru toate reclamele politice online și datele conexe.
Ar trebui facilitat accesul la informații cu privire la cine finanțează un material publicitar, la costul acestuia și la originea finanțării. Alte informații care ar trebui publicate includ, de asemenea, dacă o un material publicitar a fost suspendat pentru încălcarea normelor, ce grupuri specifice de persoane au fost vizate și ce date cu caracter personal au fost utilizate în acest scop, precum și numărul de vizualizări și interacțiuni cu materialul publicitar. Eurodeputații urmăresc să acorde jurnaliștilor un drept specific de a obține astfel de informații.
Noi sancțiuni în caz de încălcare a regulilor
Eurodeputații introduc posibilitatea aplicării unor sancțiuni periodice pentru o încălcare repetată și obligația marilor furnizori de servicii de publicitate de a-și suspenda serviciile timp de 15 zile cu un anumit client în cazul unor încălcări grave și sistemice. Comisia va putea introduce sancțiuni minime la nivelul UE.
Textul adoptat consolidează, de asemenea, competențele autorităților naționale și permite Comitetului european pentru protecția datelor să preia o anchetă privind o încălcare și să asigure respectarea normelor.
Luând cuvântul în plen miercuri, raportorul Sandro Gozi (Renew, Franța) a declarat că „există prea multe interferențe nejustificate în procesele noastre democratice. În calitate de legiuitori, avem responsabilitatea de a combate acest lucru, dar și de a ne asigura că dezbaterea rămâne deschisă și liberă. Această lege nu va ucide publicitatea politică, în ciuda zvonurilor răspândite de marile platforme online. Nici nu ne va afecta libertatea de exprimare. Aceasta va limita doar publicitatea politică abuzivă.”
Discuțiile vor începe în curând între Parlament și Președinția Consiliului care reprezintă statele membre, al cărei mandat de negociere a fost adoptat în decembrie 2022.