Misiunea Administraţiei şi obiectivele sale în vederea creşterii încasărilor la Bugetul General Consolidat
Misiunea Administraţiei Judeţeane a Finanţelor Publice Dolj decurge din Misiunea ANAF, şi constă în colectarea şi gestionarea eficace şi eficientă a impozitelor, taxelor, contribuţiilor sociale şi alte sume datorate bugetului general consolidat, pentru a asigura resursele necesare finanţării cheltuielilor publice, aplicarea politicilor si reglementarilor in domeniul fiscal şi vamal.
Obiectivele Administratiei Judetene a Finantelor Publice Dolj in vederea reducerii arieratelor recuperabile
- Creşterea conformării voluntare:
– Identificarea contribuabililor care prezintă risc de neconformare şi a mecanismelor de stimulare a conformării,
– Elaborarea unui program de conformare si monitorizare a implementării acţiunilor definite,
– Promovarea posibilităţilor de acordare a înlesnirilor la plată.
-
- Reducerea evaziunii fiscale şi a economiei subterane:
– Analizarea şi solicitarea modificării prevederilor legale, a rolurilor şi a structurilor necesare gestionării sistemului de management al riscurilor de neconformare,
– Introducerea programului de testare aleatorie a conformării fiscale (prin controale fiscale),
– Studii realizate periodic asupra contribuabililor pot fi folosite pentru a determina percepţia publică asupra nivelului de evaziune din anumite sectoare şi eficienţa combaterii evaziunii.
– Analiza nivelului de colectare din impuneri suplimentare şi definirea de abordări noi,
– Susţinerea structurii care se ocupă de persoane fizice cu averi mari în dezvoltarea competenţelor si realizarea programului de conformare.
-
-
- Îmbunătăţirea relaţiei cu contribuabilii:
-
– Creşterea calităţii serviciilor destinate contribuabililor,
Administraţia Judeţeană a Finanţelor Publice Dolj este conştientă că un serviciu bun încurajează conformarea şi reduce costurile contribuabililor. Aceasta se concentrează pe simplificarea operaţiunilor întreprinse de contribuabili şi pe măsurarea succesului în acest sens.
– Implementarea şi dezvoltarea unui nou concept de servicii pentru contribuabili respectiv: call- center-ul
– Implementarea sistemului de gestionare a cozilor şi a conceptului de ghişeu unic,
– Îmbunătăţirea activităţii de soluţionare în termen legal a deconturilor TVA negative cu opţiune de rambursare,
– Elaborarea unei noi proceduri pentru soluţionarea deconturilor cu sume negative de TVA, cu opţiune de rambursare (DNOR), care să asigure reducerea semnificativă a DNOR –urilor ce se soluţionează cu control anticipat.
– Susţinerea şi promovarea folosirii mediului on line sprijină îmbunătăţirea activităţii de administrare fiscală prin implicarea şi consultarea contribuabililor care devin participanţi activi în mecanismul decizional.
– Efectuarea de campanii de dialog, îndrumare şi notificare a contribuabililor cu privire la obligaţia de declarare şi plată a obligaţiilor fiscale.
– Publicarea pe SITE a circularelor de aplicare a legislaţiei procedural-fiscale,
– Publicarea de comunicate privind noutăţile legislative din domeniul fiscal.
4.Creşterea eficienţei colectării:
– Reducerea arieratelor fiscale,
– Evaluarea arieratelor în raport cu posibilităţile reale de recuperare,
– Elaborarea şi implementarea strategiei privind recupearea arieratelor,
– Îmbunătăţirea modalităţii de prognozare şi raportare a veniturilor fiscale,
– Elaborarea şi implementarea strategiei privind recuperarea arieratelor,
– Îmbunătăţirea modalităţii de prognozare şi raportare a veniturilor fiscale
-
-
- Modernizarea agenţiei şi implementarea RAMP :
-
– Promovarea acţiunilor pentru demararea proiectelor şi acţiunilor care vor duce la îndeplinirea obiectivelor strategice,
– Reducerea costului colectării,
– Intărirea acţiunilor necesare creşterii integrităţii personalului A.N.AF.,
– Proiectul de Modernizare a Administraţiei Fiscale(RAMP) reprezintă principalul motor al modernizării instituţiei,
– Procesul de modernizare va fi condus de următorii vectori : implementarea celor mai bune practici în domeniul administrării fiscale şi introducerea instrumentelor TIC moderne care să sprijine totalitatea activităţilor administraţiei şi interacţiunea online cu contribuabiliii.
Gradul de realizare a programului de încasări venituri bugetare(valori nete)
Realizarea programului de încasări nete comunicat de M.F.P.- A.N.A.F cumulat in perioada 01.01.2018 – 31.12.2018, comparativ cu aceeasi perioada anului 2017 se prezintă astfel:
Program
Ianuarie-Decembrie 2018 |
Realizat Ianuarie-Decembrie 2018 |
Grad de realizare % | Program Ianuarie-Decembrie 2017 |
Realizat Ianuarie-Decembrie 2017 |
Gr.de realizare % | |
Bugetul de stat | 833.300.000 | 843.055.784 | 101,17% | 627.410.000 | 675.782.292 | 107,71% |
Bugetul asigur. sociale de stat | 930.010.000 | 996.757.598 | 107,18% | 636.060.000 | 691.104.443 | 108,65% |
Bugetul FNUS | 445.520.000 | 492.437.124 | 110,53% | 323.190.000 | 336.910.503 | 104,25% |
Bugetul asigur.
pentru şomaj |
33.250.000 | 34.246.877 | 103,00% | 25.910.000 | 26.268.047 | 101,38% |
T O T A L | 2.242.080.000 | 2.366.497.383 | 105,55% | 1.612.570.000 | 1.730.065.285 | 107,29% |
În structura pe bugete, programul de încasări venituri bugetare la nivelul A.J.F.P. Dolj pentru perioada ianuarie – decembrie 2018 a fost realizat astfel:
– bugetul de stat – 101,17%
– bugetul asigurărilor sociale de stat –107,18%
– bugetul asigurărilor pentru şomaj – 103,00%
– bugetul Fondului naţional unic de asigurăride sănătate –110,53%
bugetul de stat – veniturile aferente activităţii perioadei ianuarie – decembrie 2018 au înregistrat o depasire a programului comunicat de M.F.P. – A.N.A.F. ptr. perioada ianuarie – decembrie 2018 in suma absoluta de 9.755.784 lei , iar ca procent o crestere cu 1,17%;
– bugetul asigurărilor sociale de stat – veniturile aferente activităţii perioadei ianuarie – decembrie 2018 au înregistrat o depasire a programului comunicat de M.F.P. – A.N.A.F. ptr. perioada ianuarie – decembrie 2018 in suma absoluta de 66.747.598 lei, iar ca procent o crestere cu 7,18%;
– veniturile bugetului Fondului naţional unic de asigurări de sănătate – veniturile aferente activităţii perioadei ianuarie – decembrie 2018 au înregistrat o depasire a programului comunicat de M.F.P. – A.N.A.F. ptr. perioada ianuarie – decembrie 2018 in suma absoluta de 46.917.124 lei , iar ca procent o crestere cu 10,53%;
– bugetul asigurărilor pentru şomaj – veniturile aferente activităţii perioadei ianuarie – decembrie 2018 au înregistrat o depasire a programului comunicat de M.F.P. – A.N.A.F. ptr. perioada ianuarie – decembrie 2018 in suma absoluta de 996.877 lei , iar ca procent o crestere cu 3,00%;
Gradul de realizare al programului transmis de M.F.P. – A.N.A.F. , pentru perioada 01.01.2018 – 31.12.2018, a fost realizat pe total buget general consolidat administrat de A.J.F.P. Dolj in procent de 105,55%
Analizând încasările efective din contul de execuţie al bugetului general consolidat aferente perioadei ianuarie – decembrie 2018, a rezultat că la nivelul A.J.F.P. Dolj, acestea au fost în sumă totală de 2.366.497.383 lei, de unde rezultă o depăşire a programului de încasări în sumă absolută de 124.417.383 lei, iar ca procent o creştere cu 5,55% a programului de incasari.
Ponderea, în total venituri colectate în perioada 01.01.2018 – 31.12.2018 de Administraţia Judeţeană a Finanţelor Publice Dolj, a veniturilor celor patru mari bugete, componente ale bugetului general consolidat este prezentată în tabelul de mai jos:
Denumire buget | Venituri colectate de A.J.F.P. Dolj în anul 2018 | %
din total |
Bugetul de stat | 843.055.784 | 101,17% |
Bugetul asigurărilor sociale de stat | 996.757.598 | 107,18% |
Bugetul F.N.U.S. | 492.437.124 | 110,53% |
Bugetul asigurărilor pentru şomaj | 34.246.877 | 103,00% |
TOTAL | 2.366.497.383 | 105,55% |
Analizând nivelul de realizare al volumului de încasări la bugetul general consolidat la nivelul A.J.F.P. Dolj pentru perioada ianuarie – decembrie 2018, detaliat pe bugete, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului 2017, rezultă, o crestere a volumului încasărilor în sumă absolută de 636.432.098 lei (2.366.497.383 lei – 1.730.065.285 lei), iar ca procent o crestere cu 36,79%.
Evoluţia încasărilor veniturilor bugetare în perioada ianuarie – decembrie 2018 cumulat pe total buget general consolidat administrat de A.J.F.P. Dolj şi pe fiecare buget în parte, precum şi pe principalele impozite şi taxe în cadrul bugetului de stat, comparativ cu aceeasi perioada a anului 2017 se prezintă astfel:
Realizat ianuarie –
decembrie 2018 |
Realizat ianuarie –
decembrie 2017 |
2018/2017
% |
|
TOTAL Buget General Consolidat | 2.366.497.383 | 1.730.065.285 | 136,79% |
Buget de stat (exclusiv încasări în vamă), din care: | 843.055.784 | 675.782.292 | 124,75% |
– Impozit pe profit; | 33.722.907 | 47.334.466 | 71,24% |
– Impozit pe venit; | 345.468.455 | 406.062.882 | 85,08% |
– TVA (exclusiv încasari pentru importurile de bunuri); | 249.197.034 | 117.417.370 | 212,23% |
– Accize (exclusiv încasări în vamă); | 1.863.631 | 157.064 | 1186,54% |
– Rest venituri (exclusiv încasari în vamă); | 212.803.757 | 104.810.510 | 203,04% |
Bugetul Fondului Naţional Unic de Asigurări de Sănătate | 492.437.124 | 336.910.503 | 146,16% |
Bugetul asigurărilor sociale de stat | 996.757.598 | 691.104.443 | 144,23% |
Bugetul asigurărilor pentru şomaj | 34.246.877 | 26.268.047 | 130,37% |
Situaţia privind gradul de realizare a programului de încasări venituri bugetare in perioada ianuarie – decembrie 2018 la nivelul unităţilor fiscale teritoriale din cadrul A.J.F.P. Dolj, se prezinta astfel:
Program
ianuarie – decembrie 2018 |
Realizat
ianuarie –decembrie 2018 |
2018
% |
|
Craiova | 1.974.267.988 | 2.085.299.722 | 105,62% |
S.F.O. BAILESTI | 53.260.746 | 56.047.831 | 105,23% |
S.F.P.O. BECHET | 33.485.075 | 36.752.288 | 109,76% |
S..F.P.O CALAFAT | 90.767.712 | 94.310.824 | 103,90% |
S.F.P.O FILIASI | 52.715.272 | 56.474.159 | 107,13% |
S.F.P.O .SEGARCEA | 37.583.207 | 37.612.559 | 100,08% |
TOTAL | 2.242.080.000 | 2.366.497.383 | 105,55% |
Din analiza datelor prezentate mai sus, se constată următoarele:
Toate unitatile teritoriale din cadrul A.J.F.P. Dolj in perioada ianuarie – decembrie 2018 au avut un grad de realizare de peste 100%.
Măsurile adoptate şi bune practici aplicate pentru creşterea încasărilor bugetare pentru perioada ianuarie – decembrie 2018:
Considerăm că, în anul 2018, exemplu de bune practici în activitatea din Administraţia Finantelor Publice Dolj au fost următoarele:
-
-
-
- nformarea permanentă a contribuabililor cu privire la termenele de depunere a declaraţiilor şi a termenului de achitare astfel încât să crească gradul de conformare la plată,
- Monitorizarea permanentă a declaraţiilor depuse, stabilirea contribuabililor care au obligaţii de plată, informarea operativă a Serviciului Colectare şi Executare Silită pentru a-i contacta în vederea colectării în timp util a sumelor declarate,
- Monitorizarea permanentă a contribuabililor care au eşalonări la plată pentru respectarea condiţiilor impuse prin deciziile de acordare a eşalonărilor, iar în condiţiile pierderii valabilităţii acestora, reluarea imediată a executării silite si executarea garanţiilor,
- În cazul in care au fost identificaţi terţi care datorează sume sau alte valori urmăribile debitorului urmărit sau când acesta realizează venituri urmăribile din pensii şi salarii s-a procedat la poprirea sumelor respective,
- Solicitarea sprijinului Direcţiei Generale Regionale a Finanţelor Publice Craiova pentru ca personalul specializat din cadrul Serviciului Informaţii Fiscale, aflat în subordinea sa, să realizeze efectiv sarcini specifice Compartimentului Informaţii Fiscale al AJFP-Dolj, pentru a asigura suportul informaţional din aplicaţiile VIES şi Declaraţia 394 şi necesarul de schimb de informaţii cu autorităţile fiscale din alte state membre UE pentru Activitatea de Inspecţie Fiscală din cadrul AJFP-Dolj,
- Organizarea activităţilor în funcţie de priorităţi, cu gestionarea distinctă a solicitărilor pe genuri de lucrări,
- Implementarea la nivelul AJFP Dolj a Proiectului Director de Informatizare a MFP,
- Administrarea bazelor de date aflate pe servere si implementarea procedurilor de administrare pentru bazele de date,
- Instalarea software-ului de bază şi aplicativ pe servere şi staţiile de lucru, în concordanţă cu cerinţele aplicaţiilor,
- Administrarea reţelelor locale de calculatoare şi implementarea procedurilor de administrare pentru reţelele locale de calculatoare distribuite,
-
-
Avand in vedere volumul incasarilor bugetare, in cadrul Direcţiei Generale Regionale a Finanţelor Publice Craiova, Administratia Judeţeană a Finanţelor Publice Dolj, se situează pe locul I în creşterea încasărilor bugetare in perioada ianuarie – decembrie 2018.