Eurodeputații modifică normele de combatere a practicilor ilegale în transportul rutier și îmbunătățesc condițiile de muncă pentru șoferi.
Parlamentul și-a aprobat joi poziția de negociere cu Consiliul în legătură cu regulile revizuite privind detașarea șoferilor, perioadele de odihnă și o mai bună aplicare a normelor de cabotaj. Ei doresc, de asemenea, să pună capăt denaturării concurenței de către transportatorii care utilizează companii de tip „cutie poștală”.
Concurență mai loială și combaterea practicilor ilegale în transportul internațional
Pentru a facilita detectarea încălcării regulilor de către transportatorii rutieri, Parlamentul dorește să înlocuiască restricția existentă a numărului de operațiuni de cabotaj (operațiuni de transport în altă țară UE în urma unei livrări transfrontaliere), cu o limită de timp (3 zile) și să introducă înregistrarea punctelor de trecere a frontierei prin tahografe.
De asemenea, va exista o „perioadă de așteptare” în țara de origine (60 de ore) înainte de deplasarea la un alt cabotaj, pentru a evita practicarea „cabotajului sistematic”.
Pentru combaterea utilizării companiilor de tip „ cutie poștală”, întreprinderile de transport rutier de marfă ar trebui să desfășoare o proporție semnificativă din activități în statul membru în care sunt înregistrate. Întrucât operatorii folosesc din ce în ce mai mult vehicule utilitare ușoare pentru a furniza servicii de transport, acești operatori ar trebui, de asemenea, să respecte normele UE pentru operatorii de transport, spun eurodeputații.
Norme clare privind detașarea șoferilor și reducerea birocrației pentru operatori
Normele la nivel european privind detașarea șoferilor vor oferi un cadru juridic clar pentru aplicarea regulilor de detașare în sectorul extrem de dinamic al transporturilor, pentru a preveni birocrația cauzată de abordări naționale diferite și pentru a asigura o remunerație echitabilă pentru șoferi.
Eurodeputații solicită ca regulile de detașare să se aplice cabotajului și operațiunilor de transport transfrontalier, cu excepția tranzitului, a operațiunilor bilaterale și a operațiunilor bilaterale, cu o încărcare sau descărcare suplimentară în fiecare direcție (sau niciuna la ieșire și două la întoarcere).
Deputații doresc ca tehnologiile digitale să fie folosite pentru a ușura viața șoferilor și pentru a reduce perioadele de control pe drum. De asemenea, aceștia doresc ca autoritățile naționale să se concentreze asupra companiilor cu nivel redus de conformitate, diminuând în același timp controalele aleatorii pentru operatorii care respectă legea.
Condiții mai bune de lucru pentru șoferi
De asemenea, eurodeputații au propus modificări pentru a asigura condiții mai bune de odihnă pentru șoferi. Companiile vor trebui să-și organizeze calendarele astfel încât șoferii să se poată întoarce acasă la intervale regulate (cel puțin o dată la 4 săptămâni). Perioada de odihnă obligatorie la sfârșitul săptămânii nu ar trebui să fie petrecută în cabina camionului.
Poziția PE cu privire la regulile de detașare a șoferilor a fost aprobată cu 317 voturi pentru, 302 împotrivă și 14 abțineri.
Poziția cu privire la regulile perioadelor de odihna a fost aprobată cu 394 voturi pentru, 236 împotrivă și 15 abțineri.
Poziția asupra modificării regulilor privind accesul la ocupația de operator de transport rutier și de transport rutier de mărfuri, care stabilește norme privind cabotajul și combaterea companiilor de tip „cutie poștală” a fost aprobată cu 371 voturi pentru, 251 împotrivă și 13 abțineri.