Legislaţia aplicabilă organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare (O.P.C.V.M.) va fi modificată în sensul alinierii conţinutului prospectelor şi documentelor constitutive ale O.P.C.V.M. la standardele de performanţă şi transparenţă impuse de legislaţia Uniunii Europene. Astfel, societățile de administrare a investițiilor (S.A.I.) şi societăţile de investiţii autoadministrate vor putea să continue să atragă investitori rezidenţi sau nerezidenţi, care altfel nu îşi vor plasa disponibilităţile în vehicule investiţionale care nu respectă cele mai recente cerinţe legale comunitare.
Guvernul a adoptat astăzi un proiect de lege pentru modificarea și completarea OUG nr. 32/2012 privind organismele de plasament colectiv în valori mobiliare și societățile de administrare a investițiilor, precum și pentru modificarea și completarea Legii 297/2004 privind piața de capital. Proiectul transpune în legislația națională noile prevederi introduse prin Directiva 91/2014/UE.
Adoptarea actului normativ va avea impact macroeconomic asupra domeniului pieţei de capital şi economiei româneşti prin:
Ø Reconfigurarea arhitecturii de piaţă tipice activităţii de depozitare a activelor O.P.C.V.M., necesară asigurării certificării şi verificării activităţi de administrare a activelor O.P.C.V.M. de către S.A.I. sau societăţile de investiţii autoadministrate, rezultate care contribuie la creşterea încrederii investitorilor în titluri de participare (peste 400.000 de persoane în prezent);
Ø Va contribui la asigurarea unui sistem transparent şi echitabil de remunerare a angajaţilor S.A.I. şi societăţilor de investiţii autoadministrate, prin descurajarea practicilor anterioare de asumare de către administratorii activelor O.P.C.V.M. a unor riscuri inutile, în scopul majorării remuneraţiei lor variabile;
Ø Protecţia micilor investitori (adică deţinătorii de titluri de participare ale O.P.C.V.M.) prin descurajarea unor practici neconforme şi de încălcare a prevederilor legislaţiei aplicabile O.P.C.V.M. de către S.A.I. sau societăţile de investiţii autoadministrate, prin majorarea considerabilă a cuantumului sancţiunilor administrative ce pot fi aplicate de Autoritatea de Supraveghere Financiară.
Totodată, noile reglementări vor crea premisele intensificării concurenţei între cele 31 de S.A.I. înscrise în prezent în Registrul Autorităţii de Supraveghere Financiară, cu efecte pozitive atât asupra nivelului costurilor (prin reducerea acestora) suportate de investitori, precum şi a transparenţei şi alinierii intereselor acestora cu cele ale investirilor (prin obligarea S.A.I. şi a societăţilor de investiţii autoadministrate ca minim un procent substanțial, în orice caz de cel puțin 40 % din componenta variabilă a remunerației acestora, să se amâne pe o perioadă corespunzătoare din punct de vedere al perioadei de deținere recomandate deţinătorilor de titluri de participare ale O.P.C.V.M.-ului respectiv).
Principalele modificări incluse în proiectul de lege vizează:
Ø Atribuţiile şi funcţiile depozitarilor, mai exact:
o Numirea depozitarului și entitățile eligibile
o Sarcini de supraveghere a emisiunii/răscumpărării de titluri de participare și a fluxurilor de numerar
o Păstrarea în condiții de siguranță – Proiectul de lege impune ca depozitarul să prezintă lunar S.A.I. sau societății de investiții autoadministrate un inventar cuprinzător al tuturor activelor O.P.C.V.M.-ului. Pentru activele care nu pot fi păstrate în siguranţă (în sens de custodie), depozitarul trebuie să verifice dreptul de proprietate al O.P.C.V.M.-ului sau al S.A.I. care acționează în numele O.P.C.V.M.-ului asupra activelor respective, analizând dacă O.P.C.V.M.-ul sau S.A.I. care acționează în numele O.P.C.V.M.-ului este titularul dreptului de proprietate, pe baza informațiilor sau a documentelor furnizate de O.P.C.V.M. sau de S.A.I. și, dacă sunt disponibile, a altor dovezi externe
o Delegarea activității de depozitare
o Răspunderea depozitarului – Depozitarul este permanent răspunzător de orice pierdere suferită de deținătorii de titluri de participare cauzată de neglijența acestuia sau de nerealizarea intenționată a sarcinilor acestuia.
Ø Practicile de remunerare impuse – Noile reguli stabilite prin prezentul proiect de lege obligă S.A.I. să nu își asume riscuri hazardate sau excesive, doar cu scopul de a-și realiza ţintele de bonus sau remunerația variabilă bazată pe anumite praguri de profitabilitate/rentabilitate ale investiţiilor O.P.C.V.M. Astfel, alinierea intereselor S.A.I. cu cele ale investitorilor se obține printr-o serie de noi reglementări între care menționăm:
o Obligația ca minim 50% din remunerația variabilă a S.A.I. să fie achitată sub formă de titluri de participare ale O.P.C.V.M. administrat, din care un procent de minim 40% nu va putea fi vândut mai devreme de 3 ani;
o Introducerea unor ajustări de performanță negativă de tipul claw-back (conform principiului „malus”), în sensul că S.A.I. va trebui să returneze o parte din bonusurile încasate în anii anteriori, în cazul unei contraperformanțe în anii următori;
Ø Regimul sancţionatoriu – Textul prezentului proiect de lege prevede o listă de sancțiuni administrative, ce pot fi aplicate atât persoanelor fizice, cât şi celor juridice de autorităţile naţionale competente, ca urmare a constatării de încălcări de la prevederile OUG nr. 32/2012. Sancţiunile administrative pentru persoanele juridice sunt plafonate la suma de 5 milioane euro sau 10% din cifra de afaceri anuală. Sancţiunile administrative pentru persoanele fizice sunt plafonate la suma de 5 milioane euro. Sancțiunile aplicate tuturor persoanelor sunt, de asemenea, plafonate la dublul sumei obţinute prin încălcarea prevederilor OUG nr. 32/2012 (în situaţia în care această sumă poate fi determinată).
Proiectul de lege va fi transmis spre dezbatere și aprobare Parlamentului