Reprezentanții Consiliului Județean Dolj au delegat „prin concesionare a gestiunii unor activități componente ale serviciului de salubrizare, respectiv colectarea și transportul deșeurilor municipale și a altor fluxuri de deșeuri în județul Dolj și operarea stației de sortare și transfer Goicea”. Acțiunea s-a desfășurat între Asociația de Dezvoltare Intercomunitară de Gestionare a Deșeurilor ECODOLJ în numele și pe seama Unităților Administrativ-Teritoriale din județul Dolj și Asocierea IRIDEX GROUP SALUBRIZARE S.R.L.- SERVICII SALUBRITATE BUCUREȘTI S.A.- IRIDEX GROUP IMPORT EXPORT S.R.L.- operator județean de salubrizare.
„Semnând acest contract, ne apropiem de finalizarea unuia dintre cele mai importante proiecte pentru județul nostru. Am avut și altele cu o valoare mai mare, dar acesta este cel mai mare proiect gestionat direct de colegii din cadrul Consiliului Județean Dolj. Este un pas important pe care îl facem și am și vorbit cu domnii de la IRIDEX ca, înainte să intre efectiv în localități, să facem o campanie de asanare la nivelul întregului județ, cu voluntari, cu oricine are disponibilitatea să ne ajute, pentru că sunt zone în care situația este destul de gravă. Sperăm ca încet, încet toți locuitorii județului să conștientizeze că aceste gunoaie aruncate la marginea drumului ne afectează pe noi, pe copiii și nepoții noștri. Avem nevoie și de sprijinul cetățenilor. Dumnealor trebuie să înțeleagă de fapt scopul acestui mare proiect, un proiect de aproximativ 54 de milioane de euro și să respecte anumite reguli de colectare a deșeurilor”, a explicat președintele CJ Dolj, Ion Prioteasa, la începutul procedurilor de semnare.
Prioteasa a arărat că în municipiul Craiova încă mai sunt probleme. „Firma care se va ocupa de colectarea deșeurilor la nivelul Doljului nu va opera, pentru început, în municipiul Craiova. S-a întârziat din cauza faptului că licitația a durat nepermis de mult, dar acum am înțeles că lucrurile încep să intre în normal. Va dura aproximativ 12 luni, acesta este termenul de realizare a lucrărilor cu acele containere. Vrem să dăm și un semnal de liniștire către cei de la Salubritate, care se gândesc poate că își vor pierde locurile de muncă. Să nu își facă griji, pentru că vor fi preluați, și de la Craiova și din celelalte orașe, așa cum spune înțelegerea pe care am semnat-o cu operatorul general, care va trebui să aibă câteva sute de angajați la noi în județ”, a mai punctat edilul județean.
Contractul are o valoare de 250.652.467,44 lei fără TVA și vizează în principal derularea în localitățile județului Dolj, membre ale Asociației de Dezvoltare Intercomunitară de Gestionare a Deșeurilor ECODOLJ a următoarelor servicii:
– colectarea separată și transportul deșeurilor menajere și similare reziduale, reciclabile (3 fracții: hârtie și carton, plastic și metal, sticlă), biodegradabile, inclusiv colectări ocazionale și servicii suplimentare;
– colectarea deșeurilor abandonate pe domeniul public;
– operarea și administrarea stației de transfer și sortare Goicea.
Vicepreședintele CJ Dolj Cosmin Vasile a evidențiat, în intervenția sa, faptul că începerea activității de colectare a deșeurilor va genera schimbări vizibile la nivelul județului.
„Perfectăm astăzi un contract de care se leagă numeroase așteptări, atât din partea noastră, cât și a primarilor din județul Dolj. Sunt convins că, în perioada următoare, după ce va fi parcursă perioada de mobilizare a operatorului și se va trece efectiv la colectarea deșeurilor, vom constata și o schimbare puternică, pentru că nu vom mai vedea gunoi aruncat la întâmplare, pe câmp sau la marginea satelor. Toate acestea vor duce la un mediu mai curat și la un aspect general mai plăcut, în definitiv“, a afirmat vicepreședintele CJ Dolj Cosmin Vasile.
Infrastructura necesară implementării acestui contract este realizată pe de o parte prin investiții finanțate prin Programul Operațional Sectorial “POS-Mediu”, de către Consiliul Județean Dolj (vehicule specializate de colectare și transport, containere de colectare a deșeurilor, containere îngropate dedicate colectării deșeurilor municipale precum și utilajele specifice acestora pentru Municipiul Craiova), iar pe de altă parte prin investiții în sarcina operatorulului județean (prin achiziționarea de vehicule auto specifice colectării și transportului deșeurilor pentru agenții economici precum și recipienți pentru colectarea deșeurilor menajere și similare).
„Este un contract extrem de important, care marchează începutul punerii în funcțiune a SMID, un contract complex, atât prin prisma faptului că are o arie de deservire foarte întinsă, cât și a numeroaselor categorii de deșeuri la care se referă.
Prin intermediul lui, se urmărește colectarea deșeurilor menajere de la populație, a celor similare de la agenții economici și se asigură infrastructura și serviciul de colectare pentru alte tipuri, cum sunt deșeurile voluminoase, cele provenite din construcții sau cele abandonate pe domeniul public.
În ceea ce privește colectarea de la populație, ea va respecta sistemul celor trei fracții – reziduală, reciclabilă și biodegradabilă. Deșeurile vor fi ridicate de către operator și direcționate către stațiile de transfer, compostare și sortare construite de Consiliul Județean Dolj, prin proiectul finanțat în cadrul Programului Operațional Sectorial «Mediu» și al Programului Operațional Infrastructură Mare. Materialele care nu pot fi nici reciclate, nici introduse în procesul de preparare a compostului vor fi transferate, sub formă de deșeuri reziduale, la depozitul ecologic de la Mofleni“, a arătat și Adela Plăcintescu, directorul executiv al ADI „EcoDolj“.
Președintele grupului de firme Iridex, Corneliu Pascu, a subliniat angajamentul operatorului pentru buna derulare a activității de colectare și transportare a deșeurilor în județul Dolj.
„În România s-au realizat, cu fonduri europene, 35 de proiecte de acest tip. Până în prezent, au fost puse în funcțiune 3 aproape în totalitate, unul parțial, iar de acum lor li se alătură Doljul, ca județul în care sistemul devine operațional pe o arie foarte largă. Mai important, aceasta are loc prin colectarea selectivă și prin aplicarea principiului economiei circulare, care presupune recuperarea din cadrul deșeurilor menajere a tuturor materialelor care pot fi reciclate sau valorificate direct.
Noi ne-am hotărât să participăm la această licitație într-un consorțiu format din 3 firme din cadrul grupului, tocmai pentru că am realizat importanța proiectului și am dorit să putem asigura logistica necesară desfășurării în bune condiții a acestui contract“, a declarat Corneliu Pascu, președintele grupului de firme Iridex.
Prezent la eveniment, directorul general al Iridex Group Salubrizare S.R.L., Dan Tiberiu Anghel, a afirmat: „Din acest moment, vom intra într-o perioadă de pregătire cât se poate de accelerată, în care vom obține toate autorizațiile necesare funcționării, vom angaja personalul pentru desfășurarea activităților și, foarte important, vom intra în contact cu toți beneficiarii sistemului.
În primul rând, vom derula o acțiune de amplasare a recipientelor de precolectare în tot județul, la fiecare locuință individuală. De asemenea, toți agenții economici din Dolj vor fi contactați și vom încheia contracte cu aceștia.
În al doilea rând, vom iniția și o campanie de conștientizare, de pregătire a populației pentru o colectare selectivă corectă, deoarece de aici pornește totul. Acesta este, de altfel, primul contract din cadrul SMID în care se interacționează direct cu cetățeanul, iar eficiența a tot ceea ce se întâmplă ulterior, în partea de sortare și tratare, depinde în foarte mare măsură de modul în care reușim să realizăm această colectare selectivă“.