„Cetățenii români trebuie tratați asemenea tuturor consumatorilor europeni. România se aliniază regulilor UE și transpune în legislația națională Directiva Omnibus pentru o siguranță sporită a consumatorilor”, a declarat Florin Spătaru, ministrul economiei.
La inițiativa Ministerului Economiei, Guvernul a aprobat în ședința de astăzi, 28 aprilie 2022, Ordonanţa de urgență privind o mai bună asigurare a respectării prevederilor legale în materie de protecție a consumatorilor și modernizarea acestor norme, care transpune în legislația națională Directiva (UE) 2019/2161 în ceea ce privește o mai bună asigurare a respectării normelor Uniunii în materie de protecție a consumatorilor și modernizarea acestor norme adoptată de Parlamentul European la 27 noiembrie 2019, denumită generic Directiva Omnibus, deoarece aceasta modifică alte patru directive privind protecția consumatorilor.
Directiva Omnibus extinde drepturile consumatorilor și mai mult în lumea digitală, asigurând clienților online drepturi similare celor care achiziționează bunuri sau folosesc servicii offline. În ceea ce privește comercianții și piețele online, noua directivă introduce cerințe suplimentare, printre altele, privind transparența, dublul standard și manipularea pieței.
“Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului va amenda drastic orice practică comercială incorectă. Consumatorii români vor fi protejați și vor beneficia de aceleași drepturi precum cei din Franța, Belgia sau Germania. ANPC va impune pentru încălcările pe scară largă, transfrontaliere, amenzi cu procent de până la 4% din cifra de afaceri anuală a comerciantului, realizată în anul financiar anterior sancţionării, pe teritoriul Romaniei, dar și alte sancțiuni aplicate pentru practici comerciale incorecte și/sau înșelătoare”, a adăugat ministrul Spătaru.
Prin transpunerea directivei europene se impune o transparență sporită în cazul publicității online și reglementarea unor noi practici comerciale incorecte, cum ar fi furnizarea de rezultate ca răspuns la o căutare efectuată online de către un consumator, fără a menționa în mod clar existența oricărei publicități plătite sau a oricărei plăți specifice pentru asigurarea unei încadrări pe o poziție mai bună în ierarhie a produselor în cadrul rezultatelor căutării, sau prezentarea de recenzii sau recomandări false ca venind din partea unor consumatori ori prezentarea înșelătoare a acestora pe platformele de comunicare sociale.
În plus, ordonanța de urgență reglementează extinderea domeniului de aplicare a Cadrului UE privind Protecția Consumatorilor, prin acoperirea conținutului și serviciilor digitale, alături de bunurile și serviciile fizice. Toate acestea vizează alinierea cadrului legal, astfel încât consumatorii să fie protejați într-o manieră similară, indiferent dacă achizițiile lor sunt efectuate online sau offline și indiferent dacă acele bunuri sau servicii sunt sau nu digitale. Mai mult, se extinde protecția consumatorilor la servicii digitale, furnizarea și stocarea datelor cu caracter personal fiind considerate tranzacții, pentru care „consumatori digitali” vor începe să beneficieze de drepturi suplimentare specifice consumatorilor (de exemplu, dreptul de a primi informații precontractuale; dreptul de retragere în termen de paisprezece zile).
Ordonanţa de urgență privind o mai bună asigurare a respectării prevederilor legale în materie de protecție a consumatorilor și modernizarea acestor norme aprobată, astăzi, de Guvernul României modifică trei acte normative în vigoare, respectiv: Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor, Legea nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele ȋncheiate ȋntre profesionişti și Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniştii precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative.