Orchestra Simfonică a Filarmonicii “Oltenia” prezintă Dans macabru, de Liszt vineri, ora 19:00 – dirijor Theo Wolters (Olanda), solist Mihai Ungureanu (pian)
În program:
Adrian Pop: Triptic simfonic
Franz Liszt: „Totentanz” pentru pian și orchestră, S. 126
Johannes Brahms: Simfonia nr. 1 în Do minor, op. 68
Theo Wolters s-a născut la Melick (oraş din sudul Olandei), în anul 1955, fiind mezinul unei numeroase familii de muzicieni. Ca membru al prestigioasei Royal Concertgebouw Orchestra a participat la sesiuni de înregistrări audio-video, alături de cei mai mari dirijori ai momentului: Leonard Bernstein, Bernard Haitink, Carlos Kleiber, Riccardo Chailly, Nikolaus Harnoncourt. A fost chiar asistentul lui Mariss Jansons la celebra orchestră din Amsterdam. Când Mariss Jansons nu a putut dirija Orchestra Concertgebouw, în concertele din 20 şi 21 iunie 2008, din cauza unor probleme de sănătate, Theo Wolters a fost cel care l-a înlocuit la pupitrul dirijoral, obţinând un mare succes cu Simfonia Turangalîla de Olivier Messiaen.
Solist concertist al Filarmonicii „Oltenia” Craiova, pianistul Mihai Ungureanu apare cu regularitate în viaţa muzicală a ţării şi în străinătate, atrăgându-şi elogiile publicului şi criticii de specialitate. Este laureatul mai multor competiţii naţionale şi a fost distins cu Premiul ATM (Premiul Criticii Muzicale/1986). De asemenea, participă frecvent în juriile unor importante concursuri internaţionale. Mihai Ungureanu s-a implicat şi în realizarea unor valoroase înregistrări discografice. În anul 2003, a înregistrat un CD cu muzică germană contemporană (Gerhard Rosenfeld), în colaborare cu violonista Jenny Abel, iar un an mai târziu a înregistrat în Germania, la Casa de discuri Hasted-WDR 3, un CD „Portret Pascal Bentoiu”, în colaborare cu Nordwestdeutsche Philharmonie, sub conducerea muzicală a maestrului Horia Andreescu și cu participarea violonistei Jenny Abel. În 2007, a colaborat din nou cu violonista Jenny Abel la realizarea unui disc de sonate ale unor compozitori romantici germani (Joachim, Brahms, Dietrich, Robert și Clara Schumann).
“Cele trei mişcări ale Tripticului simfonic (1997) fac parte din proiectul unei muzici de balet, al cărui subiect este plasat în Transilvania sfârşitului de secol XIX. Accesibilitatea şi culoarea expresivă conferită de sursele folclorice prelucrate în cele trei părţi ale micii suite justifică succesul trainic de care lucrarea se bucură atât în ţară, cât şi în străinătate.” (Adrian Pop)
Printre lucrările celebre realizate de Liszt se înscrie şi Totentanz (Dansul macabru, titlul original fiind Dansul morţilor) pentru pian şi orchestră. Se pare că sursa de inspiraţie trebuie căutată în seria celor 41 de gravuri realizate de Hans Holbein cel Tânăr din Augsburg şi publicate într-o serie de reproduceri la Lyon în anul 1538, reunite sub titlul alegoric de Dansul Morţii.
Poate că nici o altă lucrare din cea de-a doua jumătate a secolului trecut nu ne dezvăluie mai emoţionant ca Simfonia Nr. 1 de Brahms lupta îndîrjită şi complexă a artistului, atît cu sine, cât şi cu lumea de idei a secolului său. Simfonia nr. 1 constituie un exemplu de prelucrare genială a tradiţiilor clasice într-o substanţă şi o structură inedită.