„CRESC la bibliotecă” și-a derulat, vineri, cel de-al doilea eveniment. Desfășurate de Carmen Tică și reunite sub titlul generic „Istoria Citită. Corespondență”, activitățile au constat în studierea izvoarelor scrise subiectiv pe marginea Primului Razboi Mondial – jurnale, memorii si corespondență, cu accent pe raporturile și corespondența istorice – și în derularea unui atelier practic de caligrafie și redactare a scrisorilor.
La capătul unui mic exercițiu de autocunoștere, cei 10 participanți au fost provocați să se gândească la tipul izvoarelor istorice.Au fost prezentate,în cadrul unei mini-expoziții organizate, jurnale și memorii de război, printre care se aflau și unele ale unor participați craioveni la Marele Război: I.P Țuculescu – Clipe grele, Pârvu Boerescu – Jurnal de front, Constantin Argetoianu –Memorii, Mareșeal Alexandru Averescu- Notițe zilnice din război. Pentru completarea tabloului memorialistic, au fost aduse în discuție și materiale precum:Jurnalul Reginei Maria, General Henri Berthlot – Memorii și corespondență și Nicolae Iorga – Însemnări.
Din lucrările amintite, au fost extrase spre lecturare fragmente reprezentative pentru experiențele din timpul războiului, precum și pentru atmosfera existentă în preajma Unirilor din anul 1918. De asemenea, au fost citite câteva scrisori din acea perioadă: cărți poștale de pe sau spre front, ale soldaților și ofițerilor. Cu acest prilej,copiii au avut prilejul să vadăși o expoziție de cărți poștale din perioada Primului Război Mondial, exponatele provenind din colecția lui Adrian Florin Pascu, colecționar. Pentru că pe unele dintre cărțile poștale se puteau observa diferitele ștampile ale cenzurii din diferite țări, s-au făcut explicații pe marginea fenomenului cenzuriiși motivuluipentru care se aplica în acea perioadă. Participnții au fost invitați să cenzurere ei înșiși o scrisoare pe care au primit-o.
Secțiunea dedicată caligrafiei și modalității de redactare a scrisorilor s-a constituit, pe de altă parte, într-o experiență interactivă. Copiii au avut posibilitatea să cunoască, cu această ocazie, uneltele de scris folosite în acea perioadă, creionul chimic, tocul cu cerneală, cu acesta din urmă făcând exercitii de caligrafie. După prezentarea și stabilirea regulilor necesare scrieriiși redactării unei scrisori, participanții au fost invitați sărealizeze scrisori către personaje fictive sau către colegii de grup. Pe toată perioada atelierului s-au dovedit interesați de toate informțiile primate și chiar și-au exprimat dorința de a împrumuta pentru a citi unele din jurnalele expuse.
Copiii au fost plăcut surprinși de materialele primite: citate despre istorie, pagini printate cuprinzând cuvinte înțelepte rostite de Nicolae Iorga, textele unor scrisori lecturate în cadrul atelierului, vocabulare (cu recomandarea de a le folosi și completa în permanență pentru imbogățitrea propriului vocablar), caiete de caligrafie, hârtie de scris, trei tipuri de plicuri, tocuri cu penițe, sugative și călimari cu cerneală.
“O incursiune în universul fabulos al memorialisticii de război este o experiență greu de uitat. Practic, după participarea la primul atelier al proiectului, Istoria Altfel, copiii au avut posibilitatea de a conștientiza, punctual, drama celor care au făcut războiul. Au avut, de asemenea, posibilitatea de a se acomoda cu temerile și speranțele unei epoci. Jurnalele de front și memoriile scrise în perioada interbelică, în grade diferite, oferă o frescă reprezentativă a efortului general pe care, fără întrerupere, societatea românească l-a depus pentru îndeplinirea dezideratului național: reunirea tuturor provinciilor istorice locuite de români în cadrul acelorași granițe. Găsim la fel de oportune și activitățile prin care, alături de analizarea corespondenței de război, copiii au învățat să redacteze scrisori. O felicit pe colega mea, Carmen Tică, pentru organizarea și coordonarea atelierului și, de asemenea, îi urez succes colegei mele, Sofia Lavinia Cercel, coordonatorul ultimului atelier al proiectului – “Istoria de Ieri, de Azi”, declarat Lucian Dindirică, managerul Bibliotecii Județene “Alexandru și Aristia Aman”.
Proiectul “CRESC la bibliotecă”, finanțat de AFCN, se înscrie în aria tematică a Educației prin Cultură și este dedicat celebrării Centenarului României Moderne. Alături de partenerii săi, bibliotecile județene din Brasov, Caraș-Severin și Sălaj, Biblioteca Aman își propune conștientizarea unui grup de 10 copii și tineri, cu vârstele cuprinse între 12 și 16 ani, provenind din medii defavorizate, asupra valorilor și semnificațiilor legate de Primul Război Mondial și Marea Unire din 1918. În cadrul proiectului, participanții vor beneficia de activități diverse: ateliere interactive, proiecții de film, prezentare de corespondență etc., prin care, alături de bibliotecarii specialiști, vor învăța cum pot participa activ la aniversarea a 100 de ani de momentele glorioase realizate în anii 1917-1918.