Alperten 3 EstoniaInstrumentul muzical desăvârşit, aşa consideră unii pianul; la fel gândeşte şi originalul muzician MIHKEL POLL care va interpreta, în primă audiţie naţională, un concert contemporan dedicat acestui instrument muzical de o expresivitate aparte. Compozitorul concertului, ERKKI-SVEN TǗǗR, a fost în anii 70 liderul unei trupe de rock progresist, muzica lui fiind influenţată de „Genesis” şi Mike Oldfield. „Cu acest Concert pentru pian, afirmă Erkki-Sven Tüür, am decis să mă abţin şi să abandonez toate tehnicile avangardiste de a cânta – cu alte cuvinte, muzica este cântată numai pe tonalităţi”, ceea ce duce cu gândul la o lucrare care renunţă la „încrâncenarea” specifică majorităţii pieselor simfonice contemporane.

O a doua lucrare estoniană, prezentată la Craiova în primă audiţie, este uvertura dramatică „Don Carlos” (după Friedrich Schiller) de ARTUR KAPP. Compusă în anul 1899, reprezintă pentru autor o „pendulare” a inspirației între muzica lui Richard Strauss şi cea a lui Ceaikovski. În plus, ritmurile asimetrice ale folclorului estonian fac din „Don Carlos” o compoziţie interesantă cu un discurs „încordat”, nu lipsit însă de momente lirice captivante.

Concertul susţinut de ORCHESTRA SIMFONICĂ A FILARMONICII „OLTENIA” va avea la pupitrul dirijoral peJÜRI ALPERTEN, născut într-o familie de muzicieni şi format la redutabilul Conservator din St. Petersburg. A fost numit dirijor la Estonian National Opera, din anul 2002 devenind prim-dirijor. Seara estoniană se va încheia cu „Simfonia nr. 2” de Beethoven, în care totul este nobil, plin de vitalitate, semeţ.

Publicul are posibilitatea să îi cunoască pe invitaţii estonieni – dirijorul JÜRI ALPERTEN şi pianistul MIHKEL POLL – în preziua concertului, joi seara, în sala „Filip Lazăr” a Filarmonicii. Este un prilej unic de a afla lucruri inedite despre şcoala interpretativă şi componistică din Estonia.

*

„MIHKEL POLL este un muzician interesant si original, cu abilități tehnice excelente, capabil să interpreteze partituri deosebit de complexe, dând dovadă de elevaţie artistică și autonomie muzicală” … (Arvo Part, compozitor). Născut în anul 1986 în Tallinn, Mihkel Poll a studiat pianul la Academia de Muzică și Teatru din capitala Estoniei, (în prezent fiind doctorand) și la Guildhall School of Music and Drama din Londra. Mihkel Poll a cucerit importante premii internaționale, printre care Premiul I la Rina Sala Gallo International Piano Competition (Italia), la Tallinn International Piano Competition (Estonia) și la Ferrol International Piano Competition (Spania). Mihkel Poll a cântat în numeroase țări europene (Estonia, Letonia, Lituania, Rusia, Suedia, Franța, Spania, Portugalia, Belgia, Norvegia, Grecia, Marea Britanie), precum și în Statele Unite. CD-ul său de debut, înregistrat la casa de discuri Ondine, se numește “20th Century Piano” și cuprinde lucrări de Ravel, Șostakovici, Mosolov, Ligeti și Tulve.

*

Dirijorul și pianistul JÜRI ALPERTEN s-a născut la Tallinn, într-o familie de muzicieni. A început prin a studia pianul la Tallinn Special Music School, absolvind apoi Conservatorul din Tallinn. În paralel, a studiat dirijatul de orchestră cu prof. Roman Matsov, iar în 1985 a absolvit, la clasa de dirijat a prof. Ilya Mussin, Conservatorul din St. Petersburg. În 1988, a câștigat Premiul III la Concursul de dirijat al Uniunii Sovietice, desfășurat la Novosibirsk. A fost numit dirijor la Estonian National Opera (1985), după 2002 devenind prim-dirijor. Din 1993, Jüri Alperten predă dirijatul de orchestră la Estonian Music Academy, în perioada 1994–2000 fiind și prim-dirijor al Symphony Orchestra of Estonian Music Academy. Din 1998, activează ca prim-dirijor la Pärnu City Orchestra.

*

Uvertura dramatică „Don Carlos” (după Friedrich Schiller) a fost compusă în anul 1899 și reprezintă pentru autor o „pendulare” a inspirației între muzica post-impresionistă (influența lui Richard Strauss) și diatonismul ceaikovskian (uvertura-fantezie „Romeo și Julieta”), pe de o parte, și ritmurile asimetrice specifice folclorului estonian, pe de altă parte; este o muzică interesantă ce pune în evidență un discurs „încordat”, ca expresie artistică, nu lipsit însă de momente de un lirism captivant.

*

ERKKI-SVEN TÜÜR şi-a început activitatea muzicală în cea de-a doua jumătate a anilor ’70, ca lider al unei formaţii de rock progresiv, influenţat fiind de muzica lui King Crimson, Yes, Emerson Lake & Palmer şi Genesis, ca şi de Mike Oldfield şi Frank Zappa. În cea de-a doua jumătate a anilor ’80, s-a afirmat în viaţa muzicală estoniană ca şi compozitor profesionist. Muzica instrumentală reprezintă marea parte a creaţiei sale.Cu acest „concert pentru pian”, am decis să mă abţin şi să abandonez toate tehnicile avangardiste de a cânta – cu alte cuvinte, muzica este cântată numai pe tonalităţi. Oricum, a cânta în interiorul pianului nu mai este o noutate. Mai mult, am vrut să mă canalizez în mod special pe contrapunerea şi conectarea registrelor celor mai joase cu cele mai înalte.” (Erkki-Sven Tüür)

*

Simfonia nr. 2” se înfăţişează ca un perfect ax de simetrie între stilul vienez reprezentat de Haydn şi Mozart şi extraordinara devenire a genului, sub impulsul geniului beethovenian, ce va culmina cu Simfonia nr. 9. Pentru Beethoven, anul 1802 – când a compus Simfonia nr. 2 -, a însemnat începutul unei perioade prolifice fără precedent:“Trăiesc cufundat pe deplin în partiturile mele, şi, cu fiecare lucrare abia terminată, o alta este deja începută; în felul în care compun acum, adesea mă surprind lucrând la trei, patru lucruri deodată.” După cum menţiona Hector Berlioz, “în această simfonie totul este nobil, plin de vitalitate, semeţ…”

Comentarii

comentarii

Leave A Reply

Te rugam dezactiveaza functia ADBLOCK din browserul tau pentru a avea acces pe site ! Multumim !