APLICANT / BENEFICIAR: INSPECTORATUL DE JANDARMI JUDEŢEAN DOLJ
Pe parcursul a două zile, începând cu data de astăzi, 13 februarie 2020, la Craiova va avea loc Conferinţa de închidere a Proiectului GRILLER-EU, finanţat de Comisia Europeană (OLAF), aferent Programului Hercule III – Pregătire împotriva fraudei, al cărui beneficiar este Inspectoratul de Jandarmi Judeţean Dolj.
Obiectivul acestui proiect a constat în schimbul de experienţă şi bune practici între lucrătorii implicaţi în lupta împotriva comerţului ilicit cu tutun şi produse din tutun din România, Moldova şi Bulgaria.
Inițiativa Inspectoratului de Jandarmi Judeţean Dolj a fost de a stabili contacte directe, de a promova și realiza schimbul de experiență și bune practici, dar și de a îmbunătăți competențele reprezentanților agențiilor de aplicare a legii din România, Moldova și Bulgaria implicate în lupta împotriva comerţului ilicit cu ţigarete.
Cu sprijinul OLAF, prin proiectul GRILLER EU a fost transpusă inițiativa instituției noastre de a face front comun cu celelalte insituții în lupta împotriva unui fenomen global care afectează interesele financiare naționale, dar și ale Uniunii Europene – contrabanda și contrafacerea de țigări, beneficiarul direct fiind Inspectoratul de Jandarmi Judeţean Dolj, dar și celelalte agenții de aplicare a legii invitate.
Rezultate atinse în acest proiect:
Consolidarea cooperării între autorităţi publice conexe din plan naţional, ca bază a îmbunătăţirii continue a abilităţilor de investigare şi intervenţie;
Creşterea gradului de conştientizare în rândul publicului cu privire la impactul financiar şi fiscal negativ al contrafacerii şi contrabandei cu produse din tutun, atât la nivel naţional cât şi la nivel transnaţional;
Sporirea cooperării trnasnaţionale, ca sursă de protecţie a intereselor financiare ale Uniunii Europene
Realizarea unui Ghid de bune practici privind aspecte de interes din domeniul luptei împotriva comerţului ilicit cu tutun şi produse din tutun.
Proiectul a fost admis pentru finanţare la data de 21.12.2018, semnarea oficială a grantului având loc în perioada 19-20.12.2018.
Perioada de implementare este de 15 luni, începând cu 01.01.2019, iar valoarea totală a proiectului este de 60.090,58 euro, din care 48.072,46 euro reprezintă contribuţie nerambursabilă a Comisiei Europene, iar 12.018,12 euro contribuţie proprie.
Prin intermediul proiectului „Bune practici în lupta împotriva comerţului ilicit cu ţigarete în scopul protejării intereselor financiare ale Uniunii Europene” se urmăreşte realizarea unui schimb de informaţii, experienţe şi bune practici între structurile implicate activ în lupta împotriva deţinerii ilegale şi comercializării tutunului şi ţigaretelor contrafăcute şi de contrabandă în vederea dezvoltării capacităţilor profesionale ale membrilor structurilor cu atribuţii în domeniul prevenirii şi combaterii contrabandei cu ţigarete, a întăririi cooperării transnaţionale şi transfrontaliere între autorităţile publice cu atribuţii în domeniu, astfel încât să se asigure creşterea eficienţei activităţilor operaţionale din ţările partenere în proiect prin crearea unui schimb de informaţii în scopul protejării intereselor financiare ale Uniunii Europene concomitent cu conştientizarea şi co-interesarea cetăţenilor cu privire la eforturile depuse atât de instituţiile statului cât şi de cele ale Uniunii Europene în activitatea de eliminare a riscurilor ce decurg din frauda cu ţigarete şi produse din tutun contrafăcute.
Conform graficului activităţilor, în perioada 11-12.04.2019, la Craiova, s-a desfăşurat conferinţa de deschidere a proiectului intitulată Bune practici în lupta împotriva comerţului ilicit de ţigarete în scopul protejării intereselor financiare ale Uniunii Europene, în perioada 16-18.09.2019, la Craiova, s-a desfăşurat primul Seminar Internaţional – Dimensiunea contrabandei cu ţigarete şi impactul acesteia prin prisma incidenţei anumitor riscuri, ameninţări şi vulnerabilităţi la adresa ordinii publice, sănătăţii populaţiei şi intereselor financiare ale Uniunii Europen, iar între 04-06.11.2019, la Craiova, a avut loc cel de-al doilea Seminar Internaţional – Elemente de bune practici necesare creşterii gradului de conştientizare cu privire la comerţul ilicit cu tutun ca mijloace de sprijin ale intervenţiei publice.
La toate aceste evenimente au participat reprezentanţi ai Direcţiei Generale a Poliţiei de Frontieră din Bulgaria, reprezentanţi ai Inspectoratului General al Poliţiei de Frontieră şi Serviciului Vamal din Republica Moldova, reprezentanţi din cadrul Direcţiei de Luptă Antifraudă, Direcţiei Judeţene de Informaţii Dolj, DIICOT, Direcţiei Regionale Vamale Craiova şi British American Tobacco România. Din cadrul structurilor MAI, participanţii au aparţinut următoarelor structuri: Ministerului Afacerilor Interne, Inspectoratul General al Jandarmeriei Române, Inspectoratele de Jandarmi Judeţene Cluj, Constanţa, Galaţi, Timiş, Suceava, Vaslui şi Maramureş, Inspectoratul de Poliţie Judeţean Dolj, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă Dolj, Inspectoratul Teritorial ale Poliţiei de Frontieră Timiş şi Serviciul Judeţean al Poliţiei de Frontieră Dolj, Serviciul Judeţean de Protecţie Internă Dolj, Brigada de Combatere a Criminalităţii Organizate Craiova.
Proiectul se finalizează în luna februarie 2020, cu Conferinţa de închidere care vizează o retrospectivă a acţiunilor/activităţilor derulate, gradul de implicare al fiecărui participant şi elaborarea unui Ghid de bune practici pentru viitoarele referinţe şi diseminarea publică a informaţiilor prin activităţi educaţionale şi preventive, pe termen mediu şi lung, proiectul vizează eliminarea efectelor fenomenului de comerţ ilicit cu produse pe bază de tutun prin implementarea metodelor alternative de intervenţie dobândite în urma procesului de schimb de informaţii şi know-how (experienţă acumulată, proceduri de lucru verificate şi aplicate, lecţii învăţate, etc.) în lupta împotriva fraudei cu tutun, creşterea numărului acţiuni privind contrafacerea şi contrabandele produselor din tutun, în scopul identificării eventualelor fraude, diminuarea numărului de grupuri de crimă organizată implicate în comerţul ilegal cu ţigări, ca mijloc de protejare a interesului financiar general al UE, deoarece România acţionează ca zonă de tranzit, creşterea gradului de conştientizare a opiniei publice cu privire la impactulul financiar şi negativ fiscal, atât la nivel naţional, cât şi la nivel transnaţional, provenind din fraudele cu tutun şi infracţiunile conexe, precum şi în ceea ce priveşte riscurile la care se expun prin achiziţionarea produselor de tutun contrafăcute, sporirea nivelului colectării impozitelor (de la TVA şi accizele la tutun) la bugetul de stat, aplicarea şi actualizarea legislaţiei, cu pedepsele şi compensaţiile adecvate, împotriva comerţului ilicit cu produse ce conţin tutun, inclusiv ţigaretele contrafăcute şi de contrabandă, adoptarea măsurilor adecvate pentru a permite confiscarea profiturilor obţinute din comerţul ilicit cu produse ce conţin tutun, consolidarea cooperării între autorităţile de aplicare a legii şi a altor autorităţi publice conexe prin elaborarea şi implementarea unui ghid de bune practici privind prevenirea şi combaterea comerţului ilicit cu tutun.