Administrația Bazinală de Apă Jiu are în derulare lucrarea de “Punere în siguranță a barajului Ișalnița, județul Dolj”, până în prezent stadiul de execuție al lucrării ajungând la 72%, urmând ca la sfârșitul anului 2020 lucrările cu finanțare BDCE să fie finalizate.
Lucrările de reabilitare propuse prin Studiul de Fezabilitate au fost promovate în anul 2006, execuţia lucrărilor fiind aprobată prin H.G. nr. 446/2007 privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici a obiectivelor de investiţii prioritare din infrastructura de mediu.
Valoarea totală a obiectivului de investiții este de 35 milioane de euro din care construcții-montaj 25 milioane de euro cu finanțare din credite BDCE, bugetul de stat și alte surse legal constituite.
Barajul stăvilar Ișalnița situat pe râul Jiu, la 12 km distant de municipiul Craiova, a intrat in funcțiune în anii 1965-1968, având peste 52 de ani de funcționare, prezenta o serie de dificultăți majore care au afectat siguranța în exploatare.
Nodul hidrotehnic Işalniţa, a fost pus în funcţiune în anul 1964, în prezent folosinţele principale ale acestuia fiind de asigurare a debitelor de alimentare cu apă de răcire a centralelor termoelectrice Işalnita şi Simnic, precum şi de alimentare a staţiei de tratare a apei a Companiei de Apă Oltenia.
Priza de barare Isalnița-Dolj este un nod hidrotehnic compus în principal dintr-un baraj stavilar cu 7 deschideri având rolul de a ridica nivelul apei râului Jiu în scopul devierii gravitaționale a unui debit de apa către o baterie de desnisipatoare, apa decantată servind mai multor folosințe, principala fiind asigurarea apei de răcire pentru termocentralele CET I Isalnița și CET II Șimnic, alimentarea stației de tratare a Companiei de Apa Oltenia și de atenuare a viiturilor afluente in secțiunea barată, realizat prin volumul disponibil cuprins între NNR și NMR.
Principalele deficiențe pentru funcționarea în siguranță a barajului au constat în eroziunea regresivă a albiei râului Jiu în aval care punea în pericol stabilitatea barajului de priză, uzura accentuată a echipamentelor hidromecanice și electrice, în principal deformații și neetanșeități la vanele stăvilar, uzura fizică a cablurilor și instalațiilor electrice și degradări locale a structurii de beton.
Pentru punerea în siguranță a barajului a fost promovat un studiu de fezabilitate în anul 2006 iar lucrările de execuție au început in anul 2008 având ultimii indicatori tehnico-economici aprobati prin HG 343/25.05.2015 și cuprinde urmatoarele capacității:
– punerea în siguranță a barajului Ișalnița; nod hidrotehnic de retenție de tip stăvilar cu diguri de închider; lac de acumulare cu un volum total proiectat – 6,00 mil. Mc; priza de apă și priză de spălare cu un debit nominal admisibil – 39 mc/s; desnisipatoare (decantoare longitudinale) – 12 buc.; Construcții de disipare- 125 m.
Expertizarea structurii de beton a barajului a pus în evidența degradarea și capacitatea portantă scăzută a grinzilor căii de rulare pentru macaraua portal. Pâna în prezent au fost refăcute grinzile pe deschiderile 4, 5 si 6 fiind în execuție refacerea grinzilor pe deschiderea 3 a barajului.