Vineri, 15 aprilie 2016, la ora 19:00, Teatrul ACT din București revine pe scenă la Colibri, cu un spectacol de excepție. Este vorba despre APĂ DE MINĂ, de Csaba Székely, traducere de Sándor László, cu: Ioan Coman, Alexandru Potocean, Virginia Mirea, Alin Florea, Irina Antonie, scenografia: Vladimir Iuganu, muzica: Bobo Burlăcianu, afiș: Paul Mureșan. Un proiect coordonat de Oana Stoica. Reprezentația Teatrului ACT, APĂ DE MINĂ, este recomandată de presa de specialitate ca fiind o producție tulburătoare, care te implică și îți ridică multe semne de întrebare.
“Spectacolul de la Teatrul ACT este un act de curaj, o încercare de a apropia cele două psihologii de naţie, o demonstraţie că sărăcia, mizeria, abrutizarea, suferinţa şi disperarea nu ţin cont de limbă şi religie, într-una din multele Românii pe care nu le cunoaştem sau alegem asumat să le trecem cu vederea. Diferenţa vine însă din abordarea dramaturgică: fără încrâncenare, ci cu infinit umor, în special de replică, de limbaj. De departe cea mai plastică şi inventivă limbă a injuriilor, maghiara suferă adesea la tălmăcire. Traducătorul Sándor László pare să nu trădeze, găsind muzicalitatea specifică fiecărei vorbe şi confirmând astfel un aparent clişeu: limbajul comediei bune este universal”. Maria Zărnescu, yorick.ro.
“Lumea Apei de mină este o lume unde mina e închisă, dar oamenii sunt și mai închiși. Unde iubirea poate ajunge departe, dar universul se termină la satul vecin. Unde băutura e otrăvitoare și poezia nu are rimă. Este o lume în care tragedia e la ordinea zilei și fiecare încercare de a evada sau măcar de a găsi un sens în acest întuneric poate provoca un nou dezastru. Și totuși merită să încerci”. Csaba Székely
Când Csaba Székely a început să scrie „Trilogia minelor”, în 2010, teatrul românesc ignora satul ca posibilă temă de dezbatere. Dramaturgul mureşean a intuit potenţialul scenic al ruralităţii şi a avut luciditatea să scormonească în puroiul moral al satului României postcomuniste, într-o vreme în care mândria de agricultor sau miner, indusă tovărăşeşte în vechiul regim, dispăruse odată cu locurile de muncă, lăsând în urmă oameni sărăciţi, tot mai afundaţi în propria disperare, tot mai îndârjiţi de mizerie, măcinându-se singuri, în tăcere, cu inima tăbăcită de alcool şi suferinţă. Satul maghiar transilvănean din „Trilogia minelor” este exponentul oricărei comunităţi rurale din România, indiferent de limbă sau religie.
Abordând teme distincte – rata mare a sinuciderilor în rândul populaţiei maghiare („Flori de mină”), conflictul româno – maghiar şi mafia lemnului din primăriile săteşti („Beznă de mină”), ipocrizia bisericii ca instituţie („Apă de mină”) -,”Trilogia minelor” scanează degradarea omului în condiţii – limită de supravieţuire materială şi disoluţia comunităţii rurale pe fondul sărăciei. Abilitatea dramaturgului este de a ataşa acestei resemnări forţate un umor scânteietor şi replici ascuţite ca bisturiul, care lovesc cu atâta precizie încît nu ştii dacă să râzi sau să plângi.
„Apă de mină” este un proiect produs de Teatrul Act şi Scena9.
Cu sprijinul: Uniter
(sursa: teatrulact.ro)
SPECTACOLUL NU ESTE RECOMANDAT PERSOANELOR SUB 16 ANI!