Festivalul Național de Teatru 2024 o celebrează, cu prilejul împlinirii a unui secol de viață (s-a născut pe data de 17 octombrie), pe Miriam Răducanu – dansatoarea, coregrafa, profesoara, artista care a inspirat nume reprezentative ale coregrafiei românești. Vor fi organizate evenimente care pun în valoare creația artistei cercetătoare, creatoare a unui vocabular de mișcare profund personal, influențat de expresionismul german, folclorul autohton, poezia și proza contemporană.
Un argument în susținerea unor astfel de evenimente în FNT 2024, cu genericul sugestiv Miriam Răducanu.100 de ani, îl dă Mihaela Michailov, curatoare FNT, ediția a 34-a: „Creația coregrafei Miriam Răducanu, în dans și teatru, poartă atât amprenta unei metodologii extrem de riguroase și aplicate, cât și a unei libertăți inovatoare descătușante. Împreună cu personalități care au fost marcate de intensitatea colaborării cu Miriam Răducanu, în spectacole care au făcut istorie în artele performative din România, vom defini urmele lăsate de artistă și vom reconfigura aspecte definitorii ale creației sale. Dansatoare, coregrafă, artistă de numele căreia se leagă fenomenul Nocturnelor din anii `70 de la Teatrul Țăndărică, profesoară care a definit traseul unor actrițe și actori de forță, Miriam Răducanu este deopotrivă consistență a istoriei dansului și persistență a unui trecut care se reinventează permanent.”
În data de 19 octombrie, de la ora 12,00, va avea loc la Rezidența9, în spațiul expozițional, evenimentul Festivalului Național de Teatru „Miriam Răducanu. A distruge pentru a recrea”. Este o discuție despre modul în care Miriam Răducanu aborda mișcarea și raportul gest-cuvânt, în dans și teatru, moderată de Mihaela Michailov, la care au fost invitați să participe Mariana Mihuț, Gigi Căciuleanu, Raluca Ianegic, Vava Ștefănescu. Discuția marchează finalul expoziției „Miriam Răducanu: o expoziție – arhivă cu senZ”, vernisată pe 27 septembrie la Rezidența9 și care a fost inițiată de Centrul Național al Dansului, în parteneriat cu UNITER.
În continuarea discuției va avea loc un performance susținut de actorul Lari Giorgescu, care va prezenta fragmente din spectacolul „Poezia Visului”, conceput de Miriam Răducanu și bazat pe versuri de Emil Botta (Spectacolul a fost creat la unteatru).
Miriam Răducanu. 100 de ani include și spectacolul „Nocturn. Gigi Căciuleanu / Confesiuni”, programat în FNT pe data de 20 octombrie, ora 21,30, la Teatrul Bulandra, Sala „Liviu Ciulei”. Ideea, conceptul, scenariul, regia și interpretarea: Gigi Căciuleanu; coregrafii: Miriam Răducanu, Gigi Căciuleanu, cu Lari Giorgescu, Lelia Marcu-Vladu, Alina Petrică și soprana Oana Berbec, cu participarea excepțională a maestrului Virgil Ogășanu. Consultant – Silvia Ghiață. Producători – Fundația Art Production și Gigi Căciuleanu Romania Dance Company, cu sprijinul JTI. Spectacolul durează o oră și 30 de minute.
Evenimentul Miriam Răducanu. 100 de ani se desfășoară cu sprijinul Institutului Cultural Român.
Acele Nocturne de la Țăndărică i-au „deschis” lui Gigi Căciuleanu nu doar mintea dar i-au „descuiat” și corporalitatea. Artistul spune că Nocturnele au reprezentat pentru artiști, pentru spectatori niște momente și prilejuri de evadare. Și că acele spectacole, poate mai mult chiar decât o serie de spectacole-cult, „sunt o metaforă, dacă nu a libertății, cel puțin a unei eliberări”.
„Am avut norocul să fiu alături de Miriam de la primul Nocturn până la al VI-lea. Nu dansam alături de o dansatoare sau coregrafă, și mai puțin profesoară, dansam cu o idee, cu o METAFORĂ, în sensul brâncușian, cu o Măiastră. Miriam Răducanu.” (Gigi Căciuleanu)
Gândul lui Căciuleanu pentru MĂIASTRĂ la centenar este: „Miriam Răducanu nu are vârstă! De fapt, un artist ca Miriam nu a avut niciodată o vârstă. Pentru că, în pofida trecătoarelor mode și a altor tot atât de netemeinice ucazuri, arta sa nu are vârstă. Pentru că dansul ei a fost și rămâne tânăr. Pentru că Miriam, Măiastra Miriam, dincolo de dansatoare și făuritoare de dansuri, de plămăditoare de artiști de toate orizonturile și deschizătoare de drumuri, este o Metaforă. Iar metaforele nu au vârstă!”
Miriam Răducanu a creat în 1969, la invitația vizionarei directoare a Teatrului Țăndărică, Margareta Niculescu, formate de spectacole hibride – NOCTURNE -, în care evolua alături de dansatori, dansatoare, actori, muzicieni de jazz. În peisajul artistic al anilor ‘70, Miriam Răducanu inova limbajul coregrafic și imagina creații marcate de o libertate de expresie extraordinară și de un rafinament al rigorii contaminant.
A colaborat intens cu regizoarea Cătălina Buzoianu care îi definește aportul artistic pe mai multe paliere de intervenție: „Aportul ei este în primul rând de principiu. Un studiu în care trupa este pregătită (în afara condiției fizice indispensabile care se realizează separat, cu altcineva) pentru problemele de fond și de formă ale spectacolului. Aportul ei este, în al doilea rând, de detaliu, pentru gestul teatral necesar în caracterizarea personajului. Aportul ei este, în al treilea rând, esențial în ceea ce privește ritmul – decupajul și montajul ritmurilor psihologice în caracterizarea personajului sau în prezentarea noțiunii de stil al întregului spectacol. Câte apariții fulgurante în istoria spectacolului contemporan sunt sigilate de inelul ei magic!” (Cătălina Buzoianu, Trebuie să renaști în permanență, Revista Teatrul, nr. 9/1989).