Centrul MIMA Muzica aniversează 10 ani de activitate și sărbătorește printr-un eveniment special deschis publicului. Sâmbătă, 28 septembrie, orele 11:00, de Ziua internațională pentru accesul universal la informație, la Centrul MIMA Muzica din București are loc workshop-ul gratuit Joc. Joacă pentru adulți și copii care doresc să experimenteze noi metode de învățare, sub îndrumarea mentorilor acreditați și invitatei speciale, Anne-Claire Rey-Bellet, autoare, compozitoare, profesoară de ritmică la Institutul Jaques-Dalcroze din Geneva și co-fondatoare a Asociației Dalcroze România.
Inteligența și dezvoltarea armonioasă a copilului prin muzică și mișcare
Noua generație de părinți devine interesată atât de educația formală, dar mai ales de cele informale și nonformale. Astfel, se orientează spre metode alternative de învățare, tehnici pedagogice noi, ludice dar totodată educative. În acest context, muzica și mișcarea se impun ca instrumente de învățare valoroase, dovedite și validate pe plan internațional.
De la jocuri ritmice, de improvizație, cu desene ori cu materiale senzoriale, metodele precum Orff, Dalcroze sau Kodaly pot trece drept joacă, însă ele sunt jocuri gândite în pași, cu tâlc, care urmăresc mai multe aspecte ale dezvoltării armonioase ale copiilor. Metodele didactice de muzică și mișcare contribuie la dezvoltarea inteligențelor multiple: kinestezică, muzicală, interpersonală, intrapersonală, vizuală-spațială, lingvistică și chiar logico-matematică sau naturalistă, oferind copiilor și adulților o experiență multisenzorială.
Noile pedagogii
Noile pedagogii promovate de centrele MIMA Muzica nu se limitează la a preda informații, ci aduc o schimbare fundamentală în dinamica relației pedagog-copil. În acest tip de abordare, profesorul nu se mai poziționează ca unicul deținător al informației, ci ghidează abilitățile naturale ale copilului, pas cu pas. Procesul de învățare devine bidirecțional. Există un circuit cu dublu sens pedagog-elev, în care copilul devine creator în procesul de învățare, aducând la lumină informații, care sunt la rândul lor la fel de valoroase pentru formator. Cel mic se familiarizează cu lumea, își trezește curiozitatea și își exersează abilitățile de explorare, creează cu toată ființa lui și vine cu soluții, care sunt validate într-un cadru familiar și sigur.
Totul se întâmplă cu ajutorul cântecelor, audițiilor de muzică clasică, jocurilor și tehnicilor specifice de lucru. De pildă, unele jocuri pornesc de la un obiect senzorial și provoacă copilul să se miște, să inventeze fraze muzicale, contribuind astfel la dezvoltarea multiplelor tipuri de inteligență, făcându-l un adult plurivalent, capabil să se adapteze la provocări.
Pedagogie dezvoltată în Elveția, adaptată în România
În România, se distinge o diversitate de abordări de parenting, de la cei care își îndeamnă copiii să asculte de autoritate, “fă ce spune doamna”, până la cei care îi lasă liberi fără să intervină. În Elveția, relația de autoritate adult-copil este mai omogenă la nivel de societate, ceea ce a permis deprinderea unui tip de respect reciproc care facilitează integrarea copilului în activitățile propuse de pedagog. În sprijinul cadrelor didactice, una dintre reprezentantele de seamă ale metodei Dalcroze, Anne-Claire Rey-Bellet, este invitată permanent să susțină training-uri de formare pentru muzicieni, educatori și profesori în școlile publice din Elveția, la invitația statului.
„În România, cei mai mulți dintre părinți nu asociază în mod direct educația muzicală în forma cursurilor de grup, cu dezvoltarea personală. În cultura noastră, valoarea educației muzicale pentru copil este mai degrabă asociată cu studiul individual al unui instrument. Pianul, în principal. Metode ca Dalcroze ne arată însă că, alături de mișcare, muzica poate fi un prilej de descoperire și auto-descoperire în relație cu ceilalți, muzica și ritmurile fiind elemente puternice de creare a sentimentului de apartenență la grup, de comunitate. Părinții care trec pragul MIMA Muzica își exprimă adesea uimirea de a putea obține atât de multe beneficii dintr-un singur atelier. Asta pentru că metodele pedagogice pe care le folosim ne ajută să ne conectăm cu corpul, cu momentul prezent, să redevenim spontani, creativi, precum copiii, indiferent de vârstă.” – Ana Voinescu, Fondatoarea MIMA Muzica
Copilăria nu are vârstă la Centrul MIMA Muzica
Primul centru de educație timpurie prin muzică și mișcare din București și din țară, MIMA Muzica oferă de 10 ani un program complex de activități pe tot parcursul anului, concepute pe specificul fiecărei categorii de vârstă, de la bebeluși la clasele primare, în principal. Centrele din București și Brașov propun nu doar o experiență punctuală, ci o formare continuă, ce are în prim-plan explorarea relației cu propriul corp, cu spațiul și cu grupul pentru a dezvolta un adult armonios, conectat cu sine și cu cei din jur. Aici se desfășoară ateliere muzicale organizate în module de câte 10 sesiuni interconectate și complementare, care au în vedere dezvoltarea longitudinală a copiilor și adulților. Grupele constituite încep de la copii între 0-1 ani și ajung până la adulți și chiar seniori. Instructorii MIMA Muzica au urmat formări la instituțiile internaționale de profil în străinătate, iar metodele au fost adaptate la specificul local, luând în considerație aspecte culturale și sociale. În paralel, centrele oferă programe de formare pentru muzicieni, părinți, educatori și profesori prin cursuri care au ca traineri profesori din străinătate.