Executivul a aprobat astăzi propunerea de Hotărâre de Guvern înaintată de către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii și Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene referitoare la modificarea anexelor nr. 1 și 2 la Hotărârea Guvernului nr. 1/2018 pentru aprobarea condiţiilor generale şi specifice pentru anumite categorii de contracte de achiziţie aferente obiectivelor de investiţii finanţate din fonduri publice
Aprobarea hotărârii de Guvern a apărut din necesitatea clarificării situației cu privire la dificultățile întâmpinate în circuitul fluxului de numerar în cadrul proiectelor de infrastructură de transport de interes național.
Prin actul normativ se aprobă modificarea unor articole din HG 1/2018, cu privire la Sumele reținute și anume:
1. La Anexa nr. 1, Capitolul ”Plăți”, clauza 47 ”Sume Reținute”, se modifică patru subclauze: 47.1-47.4;
2. La Anexa nr. 2, Capitolul ”Plăți”, clauza 47 ”Sume Reținute”, se modifică subclauzele: 47.1-47.4
Prin actul normativ se renunță la reținerile monetare doar în condițiile în care Antreprenorul constituie Garanția de Bună Execuție prin virament bancar sau printr-un instrument de garantare emis în condițiile legii de o instituție de credit, sau de o societate de asigurări.
Acest lucru vine să răspundă, atât necesitații de adaptare la condițiile pieței (criza militară, criza scumpirilor din energie și materiale de construcție etc) cât și necesitații oferirii autorităților contractante a pârghiilor legale și contractuale suficiente, astfel încât să asigure buna implementare a contractului.
Menționăm că în situația în care lichiditățile nu sunt suficiente, consecințele nu pot fi decât în lanț, întrucât nu sunt afectați numai antreprenorii, ci și beneficiarul lucrărilor care este statul prin Ministerul Transporturilor și companiile de resort.
În acest fel se ajunge la blocarea șantierelor, cât și la blocaje contractuale, și cel mai important la intârzieri care pot afecta major șansele de a utiliza fondurile europene din PNRR, PT și POIM.