Guvernul a aprovat în ședința de miercuri un proiect de lege privind asigurarea cadrului naţional pentru interoperabilitatea dintre sistemele de informaţii ale Uniunii Europene în domeniul frontierelor şi vizelor, al cooperării poliţieneşti şi judiciare şi al azilului şi migraţiei.
Actul normativ reglementează cadrul legal necesar pentru aplicarea, la nivel național, a anumitor prevederi conținute de Regulamentul (UE) 2019/817 și Regulamentul (UE) 2019/818 în vederea interoperabilității dintre sistemele de informații ale Uniunii Europene în domeniul frontierelor și vizelor, al cooperării polițienești și judiciare și al azilului și migrației.
Astfel, principalele măsuri conținute în proiectul de lege vizează:
Ø stabilirea autorităților ce intră în sfera definiției conceptului de „autoritate polițienească” și anume Poliţia Română, Jandarmeria Română, Poliţia de Frontieră Română și Inspectoratul General pentru Imigrări;
Ø stabilirea autorităților care vor avea acces la Portalul european de căutare (ESP), și anume cele determinate în scopul accesării/gestionării sistemelor de informații ale Uniunii Europene;
Ø identificarea autorităților desemnate în sensul regulamentelor, și anume: Poliţia Română, Poliţia de Frontieră Română, Direcţia Generală de Protecţie Internă și Direcţia Generală Anticorupţie, din subordinea Ministerului Afacerilor Interne; Serviciul Român de Informaţii; Serviciul de Informaţii Externe; Ministerul Apărării Naţionale, prin Direcţia Generală de Informaţii a Apărării; Serviciul de Protecţie şi Pază; Ministerul Public, prin Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie și structurile şi unităţile subordonate acestuia; Autoritatea Vamală Română;
Ø desemnarea Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal în calitate de autoritate de supraveghere în sensul regulamentelor;
Ø reglementarea accesului la registrul comun de date de identitate (CIR), prin desemnarea autorităților polițienești competente;
Ø desemnarea autorităților cu drept de acces la datele stocate în detectorul de identități multiple;
Ø desemnarea operatorilor de date cu caracter personal, precum și modalitatea de soluționare a cererilor de acces, rectificare, ștergere și restricționare a prelucrării datelor formulate de către persoanele vizate;
Ø desemnarea Unității centrale interoperabilitate, ce va fi constituită (la nivel de serviciu) în cadrul Direcției Generale pentru Comunicații și Tehnologia Informației a Ministerului Afacerilor Interne, în calitate de structură de specialitate pentru realizarea obiectivelor stabilite în domeniul interoperabilității sistemelor de informații de la nivelul Uniunii Europene etc.