Orchestra de Cameră a Filarmonicii „Oltenia” va susţine sâmbătă, 7 mai 2016, ora 18:00, la Biserica Romano-Catolică „Toţi Sfinţii”, sub genericul-simbol „Agnus Dei”, un concert extraordinar, al cărui program ales de dirijorul Ivan Iliev cuprinde pagini de referinţă din muzica americană a secolului XX şi din muzica europeană preclasică.
Evenimentul este organizat în parteneriat cu Asociaţia „Craiova Muzicală” şi Biserica Romano-Catolică „Toţi Sfinţii”.
Concertul va fi prefaţat de tulburătorul Adagio pentru orchestră de coarde – lucrare de excepţională valoare estetică aparţinând compozitorului Samuel Barber (1910 – 1981). Ca şi memorabilul Adagietto din Simfonia a V-a de Gustav Mahler, pe care regizorul italian Luchino Visconti l-a popularizat în anul 1971, când l-a inclus în coloana sonoră a filmului „Morte a Venezia” („Moarte la Veneţia”), Adagio-ul lui Samuel Barber a parcurs un destin glorios:
La sugestia celebrului dirijor italian Arturo Toscanini, compozitorul a transformat partea lentă a unui cvartet de coarde în elocventul Adagio pentru orchestră de coarde: datată 1935, această splendidă pagină muzicală, a cărei linie melodică este străbătută de un umanism profund, făcea parte din Cvartetul de Coarde în Si minor, op. 11, fiind aranjată (anul 1936) în versiunea pentru orchestră de coarde; în această formă, prima audiţie a avut loc la 5 noiembrie 1938, cu Arturo Toscanini la pupitrul dirijoral. Ca prin farmec, peste noapte Adagio-ul a devenit la fel de popular ca oricare alt şlagăr american, cucerind de-a lungul anilor auditoriul de pe întreg mapamondul. A fost cântat cu ocazii solemne (la funeraliile preşedintelui Franklin D. Roosevelt şi ale prinţului Rainier de Monaco, de asemenea – în amintirea victimelor tragicului eveniment de la 11 septembrie 2001), dar şi preluat până la saturaţie pentru diverse producţii de televiziune şi de film (regizorul David Lynch a insistat să utilizeze lucrarea cu scopul de a ilustra finalul filmului „The Elephant Man”, 1980, ignorând refuzul compozitorului de a-şi da acordul; mai mult, un alt regizor faimos, Oliver Stone, a ales intenţionat muzica de intens dramatism din Adagio-ul lui Barber, pentru „a amplifica” grozăvia scenelor terifiante ale carnagiului de pe câmpul de bătălie înfăţişate în filmul-epopee despre războiul din Vietnam, „Platoon”).
De asemenea, concertul readuce în atenţia publicului două lucrări emblematice din perioada barocului muzical german şi italian: Concertul în Re minor pentru vioară, oboi şi orchestră, BWV 1060 de Johann Sebastian Bach (1685 – 1750), avându-i ca solişti pe remarcabilii muzicieni Gabriel Niţă şi Liviu Fărcaş (membri ai Orchestrei Filarmonicii „Oltenia”) şi „Stabat Mater” de Giovanni Battista Pergolesi (1710 – 1736) – capodoperă impresionantă a muzicii sacre. Partiturile solistice vor fi cântate de soprana austriacă Barbara Kajetanowicz (prezentă în 2015 la Craiova cu un emoţionant recital de lied, în secţiunea „Cameral” a Festivalului Internaţional „Craiova Muzicală”), alături de îndrăgita mezzosoprană craioveană Mihaela Popa.
* Orchestra Simfonică şi Corala Academică ale Filarmonicii “Oltenia” au concertat la Biserica Romano-Catolică „Toţi Sfinţii” în 2011, în contextul manifestărilor artistice organizate la Craiova spre a marca bicentenarul naşterii compozitorului Franz Liszt.
* Începând din septembrie 2015, Orchestra de Cameră a Filarmonicii “Oltenia” a desfăşurat o intensă activitate artistică, susţinând concerte la Calafat (Palatul “Marincu”), Caracal (Teatrul Naţional), Slatina (Centrul Cultural “Eugen Ionescu”), Târgu Jiu („Anna Events”) – în cadrul Proiectului „Turneu în Oltenia” şi la Negotin/Serbia (Centrul Cultural “Stevan Mokranjac”) – Proiectul transfrontalier „Muzica clasică uneşte oamenii de peste Dunăre”.