Implementarea Strategiei Dunării a atins, zilele acestea, o nouă etapă. Este vorba de evenimentul „Danube Tour”, realizat sub egiga Parlamentului European. Gazde au fost deputații europeni Maria Gabriel și Vladimir Urutchev (GERB/PPE, Bulgaria) și Marian Jean Marinescu (PDL/PPE, România), precum și a fundația Hanns Seidel.
Organizatorii și-au propus să obțină un răspuns la nivel local în ceea ce privește implementarea Strategiei Dunării chiar înaintea începerii celui de-al doilea Forum Anual în cadrul Strategiei UE pentru Regiunea Dunării (EUSDR), organizat la București în comun de Guvernul României şi Comisia Europeană. Majoritatea participanţilor la forumul din Vidin a considerat că este foarte puţin probabil ca Strategia să primească finanţare specială şi că, din această cauză, este extrem de important ca guvernele ţărilor riverane să depună eforturi ca priorităţile Strategiei să fie incluse în acordurile pe care fiecare stat membru le va semna în curând cu Comisia Europeană. Fără coordonare, există riscul ca aceste priorităţi să rămână doar pe hârtie.
”Este foarte important ca accentul să fie pus asupra ameliorării navigabilității. Fără navigabilitate putem face foarte multe proiecte, dar dacă nu există un interes economic pe Dunăre și restul activităților vor deveni mai puțin interesante”, spune Marian Jean Marinescu. Eurodeputatul român s-a adresat, cu această ocazie guvernelor ţărilor riverane printr-o scrisoare prin care a insistat pentru o coordonare între statele implicate în Strategie. În opinia sa, guvernele trebuie să introducă o axă prioritară clară, plină cu proiecte în toate statele.
În cadrul evenimentului s-a afirmat, de asemenea, că Strategia Dunării a fost afectată de faptul că a fost lansată la mijlocul perioadei de programare 2007-2013, când bugetul european fusese stabilit deja. De aceea, noua perioadă de programare va aduce şi perspective noi, Comisia Europeană confirmând deja că va fi creat un program european cu privire la bazinul Dunării. Programul va fi prezentat în iulie 2014, iar Comisia Europeană va sprijini cel puţin dezvoltarea capacităţii instituţiilor şi calificarea cadrelor care lucrează la proiectele realizate în cadrul Strategii Dunării. Astfel, cea mai importantă condiţie ca un proiect să primească finanţare europeană poate fi legată de capacitatea acestuia de a răspunde nevoilor oamenilor şi regiunilor.
Pentru locuitorii din zonele bazinului Dunării, Strategia este o şansă pentru revitalizarea economică a zonei. După ce, în iunie, a fost inaugurat mult aşteptatul pod Calafat-Vidin, ei speră că în anii următori vor exista legături rutiere mai rapide între Sofia, Craiova şi restul Europei, deoarece în prezent zona este greu de accesat. În acest context, Marian-Jean Marinescu a precizat următoarele: “Este foarte important că s-a reușit includerea coridorului care trece prin Calafat și Vidin în așa-numita CORE NETWORK. Faptul că acest coridor face parte din reţeaua arterelor rutiere și feroviare principale, înseamnă că drumul și calea ferată pot fi finanțate cu prioritate din fondurile europene.” În aceste condiţii, concluzionează Marian Jean Marinescu, „termenul în care vor fi realizate proiectele de modernizare a drumurilor ce trec prin Calafat și Vidin depinde de decizia celor două guverne în privința prioritizării alocării banilor.”