Instrumentul muzical desăvârşit, aşa consideră unii pianul; la fel gândeşte şi originalul muzician MIHKEL POLL care va interpreta, în primă audiţie naţională, un concert contemporan dedicat acestui instrument muzical de o expresivitate aparte. Compozitorul concertului, ERKKI-SVEN TǗǗR, a fost în anii 70 liderul unei trupe de rock progresist, muzica lui fiind influenţată de „Genesis” şi Mike Oldfield. „Cu acest Concert pentru pian, afirmă Erkki-Sven Tüür, am decis să mă abţin şi să abandonez toate tehnicile avangardiste de a cânta – cu alte cuvinte, muzica este cântată numai pe tonalităţi”, ceea ce duce cu gândul la o lucrare care renunţă la „încrâncenarea” specifică majorităţii pieselor simfonice contemporane.
O a doua lucrare estoniană, prezentată la Craiova în primă audiţie, este uvertura dramatică „Don Carlos” (după Friedrich Schiller) de ARTUR KAPP. Compusă în anul 1899, reprezintă pentru autor o „pendulare” a inspirației între muzica lui Richard Strauss şi cea a lui Ceaikovski. În plus, ritmurile asimetrice ale folclorului estonian fac din „Don Carlos” o compoziţie interesantă cu un discurs „încordat”, nu lipsit însă de momente lirice captivante.
Concertul susţinut de ORCHESTRA SIMFONICĂ A FILARMONICII „OLTENIA” va avea la pupitrul dirijoral peJÜRI ALPERTEN, născut într-o familie de muzicieni şi format la redutabilul Conservator din St. Petersburg. A fost numit dirijor la Estonian National Opera, din anul 2002 devenind prim-dirijor. Seara estoniană se va încheia cu „Simfonia nr. 2” de Beethoven, în care totul este nobil, plin de vitalitate, semeţ.
Publicul are posibilitatea să îi cunoască pe invitaţii estonieni – dirijorul JÜRI ALPERTEN şi pianistul MIHKEL POLL – în preziua concertului, joi seara, în sala „Filip Lazăr” a Filarmonicii. Este un prilej unic de a afla lucruri inedite despre şcoala interpretativă şi componistică din Estonia.
*
„MIHKEL POLL este un muzician interesant si original, cu abilități tehnice excelente, capabil să interpreteze partituri deosebit de complexe, dând dovadă de elevaţie artistică și autonomie muzicală” … (Arvo Part, compozitor). Născut în anul 1986 în Tallinn, Mihkel Poll a studiat pianul la Academia de Muzică și Teatru din capitala Estoniei, (în prezent fiind doctorand) și la Guildhall School of Music and Drama din Londra. Mihkel Poll a cucerit importante premii internaționale, printre care Premiul I la Rina Sala Gallo International Piano Competition (Italia), la Tallinn International Piano Competition (Estonia) și la Ferrol International Piano Competition (Spania). Mihkel Poll a cântat în numeroase țări europene (Estonia, Letonia, Lituania, Rusia, Suedia, Franța, Spania, Portugalia, Belgia, Norvegia, Grecia, Marea Britanie), precum și în Statele Unite. CD-ul său de debut, înregistrat la casa de discuri Ondine, se numește “20th Century Piano” și cuprinde lucrări de Ravel, Șostakovici, Mosolov, Ligeti și Tulve.
*
Dirijorul și pianistul JÜRI ALPERTEN s-a născut la Tallinn, într-o familie de muzicieni. A început prin a studia pianul la Tallinn Special Music School, absolvind apoi Conservatorul din Tallinn. În paralel, a studiat dirijatul de orchestră cu prof. Roman Matsov, iar în 1985 a absolvit, la clasa de dirijat a prof. Ilya Mussin, Conservatorul din St. Petersburg. În 1988, a câștigat Premiul III la Concursul de dirijat al Uniunii Sovietice, desfășurat la Novosibirsk. A fost numit dirijor la Estonian National Opera (1985), după 2002 devenind prim-dirijor. Din 1993, Jüri Alperten predă dirijatul de orchestră la Estonian Music Academy, în perioada 1994–2000 fiind și prim-dirijor al Symphony Orchestra of Estonian Music Academy. Din 1998, activează ca prim-dirijor la Pärnu City Orchestra.
*
Uvertura dramatică „Don Carlos” (după Friedrich Schiller) a fost compusă în anul 1899 și reprezintă pentru autor o „pendulare” a inspirației între muzica post-impresionistă (influența lui Richard Strauss) și diatonismul ceaikovskian (uvertura-fantezie „Romeo și Julieta”), pe de o parte, și ritmurile asimetrice specifice folclorului estonian, pe de altă parte; este o muzică interesantă ce pune în evidență un discurs „încordat”, ca expresie artistică, nu lipsit însă de momente de un lirism captivant.
*
ERKKI-SVEN TÜÜR şi-a început activitatea muzicală în cea de-a doua jumătate a anilor ’70, ca lider al unei formaţii de rock progresiv, influenţat fiind de muzica lui King Crimson, Yes, Emerson Lake & Palmer şi Genesis, ca şi de Mike Oldfield şi Frank Zappa. În cea de-a doua jumătate a anilor ’80, s-a afirmat în viaţa muzicală estoniană ca şi compozitor profesionist. Muzica instrumentală reprezintă marea parte a creaţiei sale. „Cu acest „concert pentru pian”, am decis să mă abţin şi să abandonez toate tehnicile avangardiste de a cânta – cu alte cuvinte, muzica este cântată numai pe tonalităţi. Oricum, a cânta în interiorul pianului nu mai este o noutate. Mai mult, am vrut să mă canalizez în mod special pe contrapunerea şi conectarea registrelor celor mai joase cu cele mai înalte.” (Erkki-Sven Tüür)
*
„Simfonia nr. 2” se înfăţişează ca un perfect ax de simetrie între stilul vienez reprezentat de Haydn şi Mozart şi extraordinara devenire a genului, sub impulsul geniului beethovenian, ce va culmina cu Simfonia nr. 9. Pentru Beethoven, anul 1802 – când a compus Simfonia nr. 2 -, a însemnat începutul unei perioade prolifice fără precedent:“Trăiesc cufundat pe deplin în partiturile mele, şi, cu fiecare lucrare abia terminată, o alta este deja începută; în felul în care compun acum, adesea mă surprind lucrând la trei, patru lucruri deodată.” După cum menţiona Hector Berlioz, “în această simfonie totul este nobil, plin de vitalitate, semeţ…”