Propunerea Comisiei Europene privind limite nationale mai ambitioase pentru emisiile a sase poluanti principali, inclusiv NOx, particule fine si dioxid de sulf a fost aprobata miercuri de Parlament. Poluarea aerului cauzeaza aproximativ 400 000 de decese premature in UE, anual, iar aceasta noua legislatie ar putea duce la economii de pana la 40 miliarde de euro din costurile cu poluarea, pana in 2030.
„Poluarea aerului duce la costuri enorme umane si economice si afecteaza mediul natural, prin eutrofizie si depunere de acizi. Si nici nu se opreste la granitele statelor membre UE”, a spus raportorul Julie Girling (ECR, UK).
„Aceasta legislatie va ajuta la toate nivelele de guvernare in statele membre, inclusiv autoritatile regionale si subregionale care s-au angajat atat de puternic in proces. Exista o reala cerere de la baza spre varf pentru actiune”, a mai spus ea.
„Raportul meu cere Comisiei si sa se asigure ca procedura pentru emisii in conditii reale de condus (RDE) este aprobata cat se poate de repede. Toti suntem de acord ca o solutie trebuie gasita rapid pentru NOx. Oamenii cer actiune in acest domeniu ca urmare a recentelor dezvaluiri din industria auto”, a conchis ea.
Limite mai ambitioase
Deputatii au stabilit limite pentru dioxidul de sulf (SO2), oxizii de nitrogen (NOx), particulele organice volatile fara metan (NMVOC), metan (CH4), amoniac (NH3) si particule fine (PM, mai putin de 2,5 micrometri) sa fie atinse pana in 2020 si 2030, conform propunerii Comisiei.
Deputatii vor ca viitoarea directiva privind limitele nationale de emisii (NEC) sa contribuie la reducerea emisiilor de mercur (HG) in UE, dar ar trebui efectuata o analiza de impact inainte sa fie stabilite angajamentele nationale privind reducerile nationale de emisii.
Emisiile auto
Comisia si statele membre trebuie sa cada de acord imediat asupra propunerii aflate in dezbatere privind noul regulament pentru emisiile in conditii reale de condus (RDE), pentru a se asigura ca toate politicile privind poluarea aerului din UE corespund obiectivului, mai spun deputatii.
Emisiile rezultate din transportul maritim international
Deputatii au votat si pentru a inlatura o propunere a Comisiei privind flexibilitatea care ar permite statelor membre sa compenseze reducerile de emisii de oxizi de nitrogen, dioxizi de sulf si particule fine din transportul maritim international.
In schimb, Comisia ar trebui sa aiba in vedere masuri de a reduce emisiile din transportul maritim international, mai ales in apele teritoriale ale statelor membre si in zonele economice exclusive si, daca ar fi potrivit, sa faca o propunere legislativa in acest scop, mai spun deputatii.
Deputatii vor incepe acum negocierile cu Consiliul de Ministri in scopul de a ajunge la un acord in prima lectura.
In 2010, poluarea aerului a dus la peste 400 000 de decese premature in UE, iar peste 62% din teritoriul UE a fost expus la eutrofizare, inclusiv 71% din ecosistemele Natura2000. Costurile externe cauzate de poluare sunt estimate la 330-940 miliarde euro pe an, inclusiv pagube economice directe de 15 miliarde de euro din zilele de lucru pierdute, 4 miliarde de euro din costurile de sanatate, 3 miliarde de euro din pierderi de profit din recolte si 1 miliard euro pagube asupra cladirilor (datele Comisiei Europene).
Nerespectarea standardelor actuale de calitate a aerului si noile obligatii internationale ale UE conform Protocolului de la Goeteburg impiedica o mai buna protectie a cetatenilor UE si a mediului. Domeniile care nu respecta standardele PM10 si NO2 reprezinta 32% si, respectiv, 24% din teritoriul UE, 40 milioane de cetateni fiind in continuare expusi la nivele de PM10 peste valorile limita din UE.