Corpul de control al primului-ministru a terminat controlul la Compania Națională de Căi Ferate „C.F.R.” – S.A. Perioada vizată a fost 01.01.2017 – 31.07.2019 și s-a urmărit verificarea respectării prevederilor legale privind regulile de guvernanță corporativă, în ceea ce privește desemnarea și remunerarea forurilor decizionale ale companiei, verificarea respectării prevederilor legale cu privire la atribuirea, încheierea și derularea contractelor la nivelul companiei, verificarea modului de realizare a programelor anuale de investiții, inclusiv în domeniul asigurării securității infrastructurii feroviare și verificarea respectării prevederilor legale cu privire la constituirea și realizarea veniturilor, precum și cu privire la angajarea și constituirea cheltuielilor la nivelul societății.
Principalele concluzii ale actului de control au evidențiat următoarele aspecte:
1. Declanșarea procedurii de selecție prin Ordin al Ministrului Transporturilor (OMT) din data de 16.12.2016 pentru poziția vacantă de administrator a fost realizată cu depășirea termenului de 45 de zile de la vacanța postului (04.12.2015) prevăzut la art. 644 alin. (1) din OUG nr. 109/2011, cu modificările și completările ulterioare, în vigoare începând cu data de 04.06.2016.
2. Procedura de selecție pentru poziția vacantă de administrator la CFR SA, declanșată prin OMT, nu a fost finalizată până la data emiterii Hotărârii Adunării Generale a Acționarilor din data de 15.11.2018, Ministerul Transporturilor depășind termenul legal cu 605 de zile, nerespectându-se prevederile art. 644 alin. (3) din OUG nr. 109/2011, cu modificările și completările ulterioare, potrivit cărora „procedura de selecţie pentru membrii consiliului de administraţie sau supraveghere şi directori se finalizează în termen de cel mult 150 de zile de la declanşare”.
3. Procedura de selecție pentru toți membrii Consiliului de administrație (CA) ai CFR SA, declanșată prin HAGA din data de 15.11.2018, nu era finalizată până la data de 03.10.2019, CA – CFR SA depășind termenul legal cu 322 de zile față de prevederile art. 644 alin. (3) din OUG nr. 109/2011, cu modificările și completările ulterioare.
4. În perioada 16.12.2016 – 03.10.2019, obligația selecției candidaților pentru posturile de administratori ai CFR SA a revenit succesiv atât MT, cât și CA – CFR SA.
5. Având în vedere demisia din funcția de director general a domnului Dan Marian COSTESCU din data de 17.11.2015, CA al CFR SA, în baza Hotărârii din data de 07.12.2015, a stabilit numirea domnului Marian-Marius CHIPER în funcția de director general interimar, până la finalizarea procedurii de selecție pentru ocuparea acestui post.
6. La data de 30.09.2019, la nivelul CFR SA, nu exista o strategie aprobată prin hotărâre a Guvernului, așa cum prevăd dispozițiile art. 8 alin. (1) din Legea nr. 202/2016 privind integrarea sistemului feroviar din România în spațiul feroviar unic european, cu modificările și completările ulterioare, care să cuprindă obiectivele companiei, termenele de îndeplinire, modalitățile de realizare și resursele necesare a fi alocate, astfel încât să permită realizarea misiunii acesteia în condiții optime.
7. În urma analizei Actului constitutiv al CFR SA, aprobat prin Hotărârea AGA din data de 08.08.2019, au fost identificate neconcordanțe/ necorelări ale acestuia cu legislația incidentă, respectiv.
8. În perioada 2017 – 2019, în cadrul CFR SA, nu s-au dispus și efectuat misiuni de audit la nivelul celor 8 sucursale regionale, ci doar la nivel central, deși auditul public intern trebuia să se exercite cel puțin odată la 3 ani inclusiv asupra activităților entităților subordonate, conform art. 15 din Legea nr. 672/2002 privind auditul public intern, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
9. Referitor la Mecanismul pentru Interconectarea Europei (CEF), CFR SA a încheiat în perioada 2014 – 2017, contracte de finanțare în vederea accesării fondurilor europene prin CEF, pentru 10 proiecte. Dintre acestea, 4 sunt proiecte de tip suport pentru implementarea mecanismului CEF.
În cazul celorlalte 6 proiecte care vizau reabilitarea liniei de cale ferată sau realizarea/revizuirea de studii de fezabilitate, s-a constatat că nu au fost respectate termenele asumate în cadrul Anexei nr. I la contractele de finanțare (Grant Agreement) încheiate între CFR SA și The Innovation and Networks Executive Agency (INEA), în calitate de reprezentant al Comisiei Europene, fiind înregistrate întârzieri în declanșarea și derularea procedurilor de achiziție, în realizarea exproprierilor și în încheierea contractelor de supervizare și execuție a lucrărilor.
10. Referitor la acest aspect, reprezentanții CFR SA au precizat că la data de 07.11.2019 au fost înaintate la departamentele de specialitate ale Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, spre avizare și promovare, proiectul de hotărâre de Guvern, Nota de fundamentare și Anexa nr. 2, privind aprobarea amplasamentului și a declanșării procedurii de expropriere a imobilelor proprietate privată, termenul estimat de finalizare al acestei etape fiind decembrie 2019.
11. La data de 31.03.2020, procedura se afla în desfășurare potrivit informațiilor publicate pe site-ul http://elicitatie.ro/pub/procedure/view/23647/.
11.1. Reabilitarea liniei de cale ferată Brașov – Simeria, componentă a Coridorului Rin – Dunăre, pentru circulația cu viteza maximă de 160 km/h, secțiunea Brașov – Sighișoara, subsecțiunile 1. Brașov – Apața și 3. Cața- Sighișoara
11.2. Reabilitarea liniei de cale ferată Brașov – Simeria, componentă a Coridorului Rin – Dunăre, pentru circulația cu viteza maximă de 160 km/h, secțiunea Brașov – Sighișoara, subsecțiunea 2. Apața – Cața
12. La nivelul CFR SA, la data de 11.11.2019, valoarea totală a proiectelor finanțate din fonduri europene aferente POST 2007-2013, POIM 2014-2020 și CEF 2014-2020 era de 29.152.175.105,82 lei, finanțarea nerambursabilă era de 17.559.308.697,32 lei, iar valoarea rambursată (absorbită) de 5.781.140.880,28 lei, rezultând astfel un procent total de absorbție de 32,92%, cu un procent total de corecție financiară de 17,07% aplicat la valoarea solicitată la rambursare.
13. Referitor la obiectivul de investiții „Modernizarea liniei de cale ferată București Nord – Aeroport Internațional Henri Coandă București”
13.1. Dezvoltarea infrastructurii de transport rutier şi pe calea ferată, în vederea asigurării accesului în zona de est a Aeroportului Internaţional Bucureşti Otopeni a fost aprobată inițial la data de 26.08.1999, prin „Programul strategic de dezvoltare a infrastructurii aeroportuare la Aeroportul Internaţional BucureștiOtopeni”, lucrările fiind programate a se realiza în perioada 1 ianuarie 2010 – 31
decembrie 2011.
13.2. În perioada martie 2017 – februarie 2018, au existat 7 respingeri din partea ANAP cu privire la documentația de atribuire având ca obiect „Revizuirea Studiului de Fezabilitate pentru modernizarea liniei de cale ferată București Nord – Aeroport Internațional Henri Coandă București”.
13.3. La data de 12.06.2019, prin Hotărârea Guvernului nr. 386/201915, au fost aprobați indicatorii tehnico-economici ai obiectivului sus menționat.
13.4. Potrivit contractului sectorial din data de 21.06.2019 termenul de finalizare a lucrărilor la calea ferată București Nord – Aeroport Internațional Henri Coandă București este 21.08.2020.
14. În anul 2007, pentru realizarea obiectivului de investiții „Modernizarea/consolidarea/reabilitarea stației CF Gara de Nord București”, a fost întocmit „Studiul de fezabilitate al afacerii pentru Asocierea în participațiune a CNCF CFR-SA cu un partener privat pentru modernizarea și reabilitarea Complexului CF București Nord Grupa A și Grupa B”.
15. Referitor la lucrările de reparații aferente proiectului „Reparație pod km 4+327, linia CF București – Constanța” prezentăm următoarele:
– în anul 2014, Inspectoratul Regional în Construcții București-Ilfov (IRCBI) a dispus CFR SA efectuarea unei expertize tehnice la podul București-Constanța.
– recepționarea serviciilor de expertiză tehnică s-a făcut fără a se ține cont de cerințele caietului de sarcini, respectiv aceasta nu a tratat starea fundațiilor obiectivului, limitând analiza infrastructurii la elevații, părți vizibile, nerespectând pct. 3.2.1. din STAS 5626/1992 – poduri;
– referitor la lucrările de reparație a podului, deși în data de 27.11.2018, ANAP a validat cu nr. DF1033244 documentația de atribuire având ca obiect Reparație pod km 4+327 linia CF București – Constanța (proiectare și execuție)21, după 5 luni, la data de 05.04.2019, CFR SA – SRCF București a publicat anunțul de participare nr. CN1010526 în SEAP. Ulterior, având în vedere că nu a fost depusă nicio ofertă, licitația a fost anulată;
– CFR SA – Sucursala Regională de Căi Ferate (SRCF) București a încheiat contractul din data de 11.06.2019, având ca obiect reparație pod km 4+327 linia CF București – Constanța (proiectare și execuție) cu o valoare de 3.491.000 lei, fără TVA și o durată de execuție de 8 luni, prin procedura de negociere fără invitaţie prealabilă la o procedură concurenţială de ofertare, iar la data de 13.06.2019 a fost emis ordinul de începere de către CFR SA – SRCF București. Astfel, din luna ianuarie 2014, respectiv de la prima constatare a IRCBI, CFR SA – SRCF București a întârziat punerea în aplicare a recomandărilor expertului tehnic cu mai mult de 4 ani;
– conform raportului dirigintelui de șantier din 04.10.2019, lucrările s-au desfășurat cu un efectiv de 8-9 muncitori, 1 maistru și 1 inginer- șef de șantier;
– CFR SA – SRCF București a încheiat contractul de prestări servicii din data de 20.07.2018 având ca obiect „urmărire specială pod km 4+327 linia 800 București Nord – Constanța”.
16. În perioada 2017 – 03.10.2019, în listele obiectivelor de investiții cu finanțare de la bugetul de stat, la titlul bugetar 55.01.12 – „Investiții ale agenților economici cu capital de stat”, s-a constatat că:
– nu au fost prevăzute și executate lucrări pentru „obiective de investiții noi” în perioada 2017 – 2019, cu excepția introducerii în lista de investiții din data de 25.07.2019 a obiectivului de investiții „dublarea liniei de cale ferată între stațiile Mogoșoaia și Balotești”.
– la capitolul „obiective de investiții în continuare” au fost prevăzute patru obiective de investiții, care nu au fost finalizate și pentru care alocările bugetare au fost utilizate parțial sau deloc.
17. Din datele și informațiile prezentate de CFR SA a rezultat că indicatorii tehnico-economici privind realizarea obiectivului de investiții „Electrificarea liniei C.F. Doaga-Tecuci-Barboşi, inclusiv Dispecer pentru coordonarea activității de exploatare a Complexului Feroviar Galați” au fost aprobați în anul 1989, ulterior aceștia fiind actualizați prin Hotărârea Guvernului nr. 1483/2003, astfel la data de 31.07.2019, la 30 de ani de la aprobarea realizării obiectivului de investiții, stadiul fizic de execuție al acestuia era de 80%.
18. În perioada 01.01.2017 – 30.06.2019, pe parcursul fiecărui an și în prima jumătate a anului 2019, după aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli, prin hotărâri de guvern, au fost aprobate rectificări bugetare succesive, prin adrese ale MT sau ordonanțe de urgență ale Guvernului privind suplimentarea sau diminuarea valorilor aprobate inițial, astfel încât la sfârșitul fiecărui an, execuția bugetară a fost realizată în proporție de 70%-90% comparativ cu aprobările bugetare rectificate.
19. Referitor la capitolul de investiții s-a constatat că în primul semestrul al fiecărui an bugetar, execuția bugetară raportată la Bugetul de Venituri și Cheltuieli aprobat, a fost realizată într-un procent scăzut, astfel, la data de 30.06.2017 din bugetul aprobat pentru investiții a fost executat un procent de 6,13%, la data de 30.06.2018 a fost executat în proporție de 10,40%, iar la data de 30.06.2019 acesta a fost în procent de 26,87%.
20. Referitor la calitatea elementelor infrastructurii feroviare aflate în administrarea CFR SA, au fost constatate următoarele:
20.1. Potrivit informațiilor transmise de reprezentanții CFR SA, elementele infrastructurii feroviare publice au scadența depășită la reînnoire, cu procente cuprinse între 35% și 92%. În acest sens, exemplificăm elementul de infrastructură feroviară publică „linii curente și directe”, în lungime desfășurată de 13.545 km, din care este scadent la reînnoire un procent de 73%, respectiv 9.829 km, în anul 2019.
20.2. După cum reiese din datele puse la dispoziția CCPM de către reprezentanții Direcției linii din cadrul CFR SA, în vederea realizării programului de întreținere și reparații aferent anului 2019, Companiei i-au fost alocate sume inferioare față de necesarul propus de sucursalele CFR SA. Astfel, din necesarul de 175.991.150,35 lei solicitat, a fost aprobată suma de 49.100.000 lei, respectiv doar un
procent de 27,90%, fiind raportată la data de 30.06.2019 o execuție a programului de întreținere și reparații de 0%.
20.3. Potrivit informațiilor transmise de CFR SA, la data de 30.08.2019 se înregistrau 1.236 restricții de viteză permanentă cu o lungime totală de 1.335 km.
Ca urmare a instituirii restricțiilor de viteză, a fost diminuată viteza medie tehnică cu care se poate circula pe infrastructura feroviară la 68,86 km/h, în comparație cu viteza proiectată a rețelei de 86,30 km/h. Cu titlu de exemplu, viteza medie tehnică pe distanța București Nord – Brașov este de 66,78 km/h, în timp ce viteza proiectată pe această distanță este de 122,54 km/h.
21. Din informațiile prezentate de CFR SA se constată că inițierea demersurilor, în vederea realizării investițiilor, se face ulterior aprobării sumelor alocate de la bugetul de stat, cu toate că legislația în vigoare condiționează inițierea procedurii de atribuire doar de elaborarea documentației de atribuire și a publicării în SEAP împreună cu documentele-suport26, și nu este strict legată de asigurarea fondurilor.
22. Având în vedere că la jumătatea anului 2019, pagubele cu autori cunoscuți sunt puțin mai mari decât cele înregistrate la finele anului 2017, iar suma de recuperat aferentă pagubelor cu autori neidentificați a scăzut cu 2,34% comparativ cu anul 2017, se constată ineficiența demersurilor pentru recuperarea pagubelor din sustrageri sau distrugeri.
23. CFR SA deține un fond locativ construit din fondurile statului alcătuit din 2.592 locuințe de intervenție și 1.489 locuințe de serviciu, în conformitate cu Legea locuinței nr. 114/1996, cu modificările și completările ulterioare, și a reglementărilor
interne CFR SA.
24. În perioada verificată, gradul de execuție a veniturilor realizate față de prevederile bugetare aprobate prin hotărâre de Guvern a fost de 58,99%, în anul 2017, de 66,85%, în anul 2018, în timp ce, la data de 30.06.2019, gradul de execuție al veniturilor realizate a fost de 27,55%.
Gradul de realizare al cheltuielilor efectuate față de prevederile bugetare aprobate a fost în anul 2017 de 54,69%, în anul 2018 de 66,38%, și de 27,98% pentru primele 6 luni ale anului 2019.
25. În perioada verificată, veniturile proprii realizate ale CFR SA au fost în anul 2017 de 1.305.341,58 mii lei, în anul 2018 de 1.313.386,56 mii lei, iar pentru primele 6 luni ale anului 2019 veniturile proprii ale CFR SA au fost de 544.938,96 mii lei.
Veniturile proprii provenite din taxa de utilizare a infrastructurii feroviare, au totalizat în anul 2017 valoarea de 880.265,63 mii lei (67,44%), în anul 2018 valoarea de 841.176,04 mii lei (64,05%) și la data de 30.06.2019 valoarea de 377.435,66 mii lei (69,26%), procente calculate raportat la veniturile proprii totale ale CFR SA.
26. Indicatorul „Productivitatea muncii” (mii lei/persoană), calculat ca raport între veniturile totale din exploatare și numărul mediu de salariați, s-a realizat în procent de 54,82%, în anul 2017, în procent de 59,90%, în anul 2018 și în procent de 21,41%, la data de 30.06.2019, față de nivelul prevăzut în BVC aprobat prin hotărâre de Guvern.
27. În perioada 2017-2019, performanțele economice ale companiei au scăzut de la un profit contabil brut de 210.122.360 lei în anul 2017 la o pierdere contabilă brută estimată, aprobată în BVC de 32.788.000 lei în anul 2019.
28. În perioada 2017 – 2019, se constată aprobarea cu o întârziere de 2-3 luni a BVC CFR SA față de data aprobării bugetului de stat, fapt care poate afecta activitatea curentă a CFR SA.
29. La data de 01.01.2017, CFR SA avea de încasat creanțe în sumă totală de 1.065.917.395,54 lei, din care: de la SNTFM CFR Marfă SA, suma de 598.189.955,60 lei, de la SNTFC CFR Călători SA suma de 241.742.039,50 lei și de la alți clienți, suma de 225.985.400,44 lei.
30. La sfârșitul anului 2011, pierderea contabilă cumulată înregistrată de CFR SA a fost de 5.912.306.581,46 lei.
31. În anul 2013, Guvernul României a adoptat Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 32/2013 pentru reglementarea unor măsuri financiar-fiscale (OUG nr. 32/2013), precum și Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 61/2013 pentru reglementarea unor măsuri financiar-fiscale (OUG nr. 61/2013), prin care s-a prevăzut stingerea obligaţiilor fiscale ale CFR SA, datorate şi neachitate la data intrării în vigoare a prezentelor ordonanţe de urgenţă, prin transferarea acestora către SNTFM CFR Marfă, în schimbul stingerii parţiale a debitului restant pe care SNTFM CFR Marfă îl avea faţă de CFR SA.
Ca urmare a sesizării din oficiu, în data de 24.02.2020, Comisia Europeană s-a pronunțat în acest caz, în sensul că România trebuie să recupereze 570 milioane Euro de la operatorul SNTFM CFR Marfă SA.
În situația în care CFR SA și SNTFM CFR Marfă SA vor fi repuse în situația anterioară emiterii OUG nr. 32/2013 și OUG nr. 61/2013, SNTFM CFR Marfă SA va redeveni datoare către CFR SA pentru suma de 667.991.774 lei (la care se vor adăuga penalități), iar CFR SA va înregistra o datorie către bugetul general consolidat al statului în sumă totală de 667.991.774 lei la care se pot calcula accesorii și majorări.