Pandemia de SARS-COV-2 a mutat foarte multe activități în mediul on-line. Printre instituțiile care și-au mutat activitatea în mediul on-line se numără și Parlamentul EUropean. Astfel, deputații europeni au rămas în țările de domiciul, participant la întâlniri în mediul on-line. „Au fost zile în care am avut întâlniri de la 8,30 până seara la 9,00 (21,00 – n.n). Lipsesc contactul direct și negocierile directe – ceea ce este foarte important în activitatea noastra. Este mult mai greu de realizat acest lucru pe o linie video, în condițiile în care toată lumea trebuie să vorbească și să-și spună punctul de vedere”, a declarat deputatul european Marian – Jean Marinescu, în cadrul unei întâlniri on-line cu presa.
Echipamentele video-audio au fost instalate în patru săli ale Parlamentului European – sediul de la Bruxelles.
Statele membre vor beneficia de un plan de redresare postpandemie. Comisarul Valdis Dombrovskis a prezentat câteva direcții de economie care ar putea să fie sprijinite în cadrul unei întrevederi cu parlamentarii europeni. Dobvrovskis a făcut referite, printre altele la industria de automobile și la turism.
„Este neapărat ca acest plan să fie prezentat și apeobat cât mai repede, mai ales că trebuie aprobat și de către Consiliul European”, a explicat deputatul european.
Pentru ca bugetul european să poată intra în implementare la 1 ianuarie anul viitor, acesta trebuie aprobat cu prioritate. Altfel, „nu vor putea fi închise politicile orizontale – coeziunea, agricultura, transportul, cercetarea”, a mai prezicat europarlamentarul.
Parlamentul European a inițiat un raport de proprie inițiativă, nelegislativ, referitor la o perioadă de transziție de un an în cazul în care bugetul european nu este aprobat.
În cursul săptămânii trecute a fost votat, în ședința plenară, un pachet de patru regulamente referitor la transport. „Sunt state membre care în această perioadă și-au închis administrația, ceea ce înseamnă, de exemplu, că un carnet de conducere nu a putut fi prelungit sau ITP-ul nu s-a putut realiza. De asemenea, în ceea ce privește Pachetul Feroviar, care aduce niște îmbunățățiri din punct de vedere tehnic, implementarea sa a fost prelungită până la sfârșitul anului”, a explicat Marian Jean Marinescu.
În ceea ce privește turismul, au fost discuții și negocieri destul de complicate, după părerea deputatului european. „Trebuie găsit un echilibru între a porni această industrie extrem de importantă – sunt state membre la care aproximativ 20% din PIB provine din turism – și siguranța personalului și a turistului, dar și a rezidenților din zonă. Este un lucru extrem de dificil. Comisia Europeană a prezentat un pachet legislativ pentru acest sector”, a explicat Marinescu.
Este vorba despre un pachet care pornește de la deschiderea frontierelor și până la reguli sanitare pentru unitățile de turism. „Noi, membrii PPE din Comisia de Transport am trimis Comisiei Europene mai multe puncte de vedere – pentru toate politicile de transport și chiar și pentru producția de automobile și turism – inclusiv vâine vom trimite un punct de vedere referitor la acest proiect prin care solicităm protecția cetățenilor europeni. Câteva dintre aceste aspecte sunt incluse în acest pachet”, a arătat, de asemenea, deputatul european.
Comisia Europeană dorește deschiderea frontierelor pe etape în așa fel încât să se țină cont de situația epidemiologică. „Este necesară o evaluare a Centrului European de profil, iar statele membre trebuie să prezinte informații acestui Centru pentru a nu ne trezi în situația în care vor avea deschideri individuale, bilaterale între două state, ceea ce nu cred că este cea mai bună soluție”, a precizat Marinescu.