Fiecare Copil in Gradinita_2Anul acesta școlar, jumătate din cei aproape 850 de copii înscriși la grădiniță în 6 comune din Dolj au beneficiat de proiectul Fiecare Copil în Grădiniță în județele Brașov, Dâmbovița și Dolj, implementat de Asociația OvidiuRo, în parteneriat cu Consiliul Județean Dolj, Inspectoratul Școlar Județean și cu școlile și autoritățile locale. Astfel, datorită proiectului, 418 copii ce provin din familii cu o situație financiară precară au fost susținuți să meargă zilnic la grădiniță începând din luna septembrie 2014, comparativ cu 157 de copii, în anul școlar 2013-2014 (atunci când programul era implementat în doar 2 comunități). Obiectivul OvidiuRo este ca, având suportul partenerilor, să aducă la grădiniță fiecare copil din județul Dolj – ca prima șansă la educație și la ruperea cercului vicios al sărăciei.
Proiectul, parte din programul Fiecare Copil în Grădiniță, este finanțat prin granturile SEE 2009-2014, în cadrul Fondului ONG în România, se desfășoară pe perioada acestui an școlar și are o valoare totală a finanțării de 244.131 de Euro, din care 70.000 de Euro sunt alocați proiectului în județul Dolj, pentru cele 22 de grădinițe din comunele Calopăr, Valea Stanciului, Cetate, Maglavit, Podari și Amărăștii de Jos. În acest moment, datorită proiectului, în 5 din cele 6 comunități au fost identificați, înscriși și susținuți să meargă zilnic la grădiniță toți copiii defavorizați (în Calopăr, procesul de recrutare fiind încă în desfășurare).
Raportat la celelalte 2 județe parte din proiect – Brașov și Dâmbovița – Dolj a înregistrat cea mai mare creștere a ratei de prezență a copiilor săraci la grădiniță față de anul școlar precedent (+20%), cu rezultate foarte bune în Cetate, unde frecvența a crescut cu 48% (de la 38% în anul școlar anterior la 90% în luna decembrie, 2014). De asemenea, tot în Cetate, numărul copiilor săraci care frecventează regulat grădinița a crescut de peste 3 ori (de la 18 copii în anul școlar 2013-2014, la o medie de 61, începând cu septembrie 2014), în timp ce în Maglavit și Valea Stanciului s-a dublat. Ca procentaj pe județ, rata medie de prezență a copiilor din program a fost de 75% (față de 55% în anul școlar 2013-2014).

„Rezultatele înregistrate în acest an școlar demonstrează faptul că Fiecare Copil în Grădiniță este un model de program educațional care funcționează. Am reușit, împreună cu OvidiuRo și partenerii locali, să creăm condițiile necesare pentru ca, în 6 comunități din județ, peste 400 de copii proveniți din medii defavorizate să poată frecventa cursurile unei unități de învățământ preșcolar, asigurându-le astfel un start corect la școală și în viață. Ne-am dori ca acest proiect să poată fi extins în întreg județul, astfel ca toți copiii să se bucure de beneficiile sale, sens în care sperăm într-o îmbunătățire a cadrului legislativ care să permită Consiliului Județean o mai mare implicare. De altfel, prin întreaga sa activitate, CJ Dolj a dovedit că, de fiecare dată când a avut posibilitatea, și-a oferit sprijinul pentru inițiativele menite să susțină și să promoveze educația, egalitatea de șanse și protecția socială”, este de părere Ion Prioteasa, preşedintele Consiliului Judeţean Dolj.

„OvidiuRo a semnat recent un acord de parteneriat cu Ministerul Educației și Ministerul Muncii – acord ce susține programul Fiecare Copil în Grădiniță și extinderea sa la nivel național. Este un semnal încurajator pentru noi și, desigur, partenerii noștri locali, fără suportul cărora rezultatele foarte bune ale programului nu ar fi fost posibile. Iar Dolj este unul din județele în care anul acesta am consolidat colaborarea și am construit impreună premisele favorabile pentru a extinde programul în toate comunitățile din Dolj.“ a declarat Maria Gheorghiu, cofondator OvidiuRo.
Implicarea părinților dezavantajați în procesul de educație 
Începând cu luna septembrie, peste 200 de părinți care beneficiază de program în Dolj au participat la traininguri susținute de Asociația Learn&Vision, unde au primit informații despre cum să fie părinți mai buni pentru copiii lor. Mai mult decât atât, interacțiunea cu părinții și implicarea lor în program și în procesul educațional al copiilor lor sunt consolidate în cadrul proiectului prin Ziua Părinților (o participare pe lună) și Părinte de Serviciu (5 participări pe an școlar) – acțiuni la care părinții din program sunt obligați să participe pentru a primi tichetele sociale.
Prof. Georgică Bercea-Florea, Inspector Şcolar General Dolj: „Diferențele sunt uimitoare, în momentul în care intră în clasa pregătitoare, între copiii defavorizați care beneficiază de program și cei care au aceeași condiție socială, dar care nu au fost la grădiniță (sau au fost foarte puțin): vorbim de avantaje care țin în mod clar de cunoștințe, dar, mai mult decât atât, de puterea de integrare în colectivitate, de receptivitate, de gradul ridicat de cooperare și de înțelegere a necesității de a merge la școală – atât a copiilor, cât și a părinților lor. ”
Datorită proiectului Fiecare Copil în Grădiniță în județele Brașov, Dâmbovița și Dolj, 1265 de copii din 19 comunități, proveniți din familii fără posibilități materiale merg regulat la grădiniță în anul școlar 2014-2015. Programul are ca obiective (1) creșterea numărului copiilor dezavantajați care au acces la educație preșcolară în cele trei județe și (2) consolidarea parteneriatului intersectorial, ca bază pentru extinderea proiectului la nivel județean.
Fiecare Copil în Grădiniță este în prezent implementat de OvidiuRo în 43 de comunități din 11 județe, iar de el beneficiază 2.400 de copii defavorizați. Programul stimulează părinții să-și aducă zilnic copiii la grădiniță oferindu-le tichete sociale în valoare de 50 de lei pe lună. Copiii se califică pentru program pe baza veniturilor familiei (sub 150 de lei pe lună pe membru de familie) și a condițiilor de trai precare. Pentru a primi tichetele, copiii trebuie să nu aibă nicio absență nemotivată, iar părinții trebuie să participe la o activitate lunară în grădiniță și să ajute profesorul la grupă, de cinci ori pe an.
Programul funcționează după un mecanism care și-a dovedit eficiența în toate comunitățile în care este impementat: își propune să înlăture o parte din obstacolele economice care stau în calea prezenței celor mai săraci copii, sprijinind părinții dezavantajați să își aducă copiii la grădiniță, prin stimulente condiționate de prezenta zilnică. În plus, programul asigură rechizite, pentru ca toți copiii să aibă materialele necesare la grădiniță, iar unele primării acoperă costurile cu îmbrăcămintea si încălțămintea copiilor.

De ce este importantă educația timpurie?
Copiii proveniți din familii fără posibilități materiale, care nu beneficiază de educație timpurie, încep școala cu un decalaj educațional imens față de ceilalți copii. Aceste diferențe devin din ce în ce mai evidente în timp și afectează mai târziu participarea lor la școală și găsirea unui loc de muncă. Cofondatoarele Asociației OvidiuRo, Maria Gheorghiu și Leslie Hawke, au observat că acest decalaj poate fi prevenit prin intervenție timpurie, începând de la grădiniță, atunci când se formează bazele pe care se vor așeza toate deprinderile de învățare și abilitățile copiilor.
Pe termen lung, OvidiuRo își propune să transforme Fiecare Copil în Grădiniță în program național, finanțat din fonduri publice. Primul județ care a alocat fonduri pentru acoperirea tichetelor sociale este Clujul, la începutul anului 2014, prin intermediul Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului.

Comentarii

comentarii

Leave A Reply

Te rugam dezactiveaza functia ADBLOCK din browserul tau pentru a avea acces pe site ! Multumim !