Distribuție Oltenia realizează periodic, în colaborare cu autoritățile locale și instituțiile abilitate verificări în teren, întrucât sustragerea de energie electrică reprezintă infracțiune și se pedepsește conform legislației în vigoare.
Pașii urmați de operatorul de distribuție la fața locului în situația constatării intervenției de către persoane neautorizate asupra instalațiilor electrice (suspiciune de consum fraudulos), sunt reglementați prin Regulamentul de furnizare a energiei electrice la art. 60, aprobat prin Ordinul ANRE nr. 64 din 14  iulie 2014.
De ce ar trebui sesizată o suspiciune de consum fraudulos/ neînregistrat?
Dacă exista un contract de furnizare a energiei electrice, operatorul de rețea:
sesizează organele de cercetare penală;
întrerupe eventuala conexiune ilegală a locului de consum la rețeaua proprie și ia măsuri de înlocuire a instalației de racordare cu sisteme cu siguranță antifraudă mărită;
după stabilirea vinovăției clientului final prin hotărâre judecătorească definitivă, întrerupe alimentarea cu energie electrică a acestuia, dacă clientul final nu respectă condițiile de plată stabilite de instanță.
Dacă nu există un contract de furnizare a energiei electrice, operatorul de rețea:
întrerupe alimentarea cu energie electrică realizată neautorizat;
sesizează organele de cercetare penală.
Ulterior, în funcție de categoria din care face parte consumatorul (client casnic sau non-casnic) sunt parcurse etapele de mai jos.
Operatorul de distribuție (OD) ridică de îndată grupul de măsurare/ elementele grupului de măsurare/elementele fizice prin care se ocolea grupul de măsurare asupra cărora există suspiciunea că s-ar fi intervenit. Acestea sunt sigilate în prezența deţinătorului locului de consum, dacă acesta este prezent sau a unui martor. Locul de consum al clientului va rămâne sub tensiune, întreruperea va fi strict limitată la durata necesară pentru înlocuirea grupului de măsurare/elementelor grupului de măsurare.
Dacă suspiciunea de consum fraudulos implică elemente relevante ale grupului de măsurare a energiei electrice, OD transmite spre verificare elementele relevante prelevate de echipa de teren de la fața locului și care prezintă suspiciuni, către un laborator independent ce beneficiază de certificare valabilă.
Este important de subliniat faptul că fiecare consumator trebuie să își verifice instalația și să anunțe eventuale neconcordanțe pentru a evita suspiciunile de intervenție neautorizată la rețea.
Pașii parcurși în situația în care suspiciunea de consum fraudulos/ neînregistrat vizează un consumator non-casnic:
Clienții non-casnici, precum și furnizorul acestora sunt invitați să ia parte la discuții alături de o comisie tehnică de analiză din cadrul Distribuție Oltenia. În cadrul acestor discuții:
se analizează și se dezbat constatările din teren;
se stabilește calea procedurală de urmat în funcție de situația de fapt (sustragere de energie sau consum neînregistrat);
se stabilește metoda de calcul utilizată pentru determinarea cantității de energie electrică consumate și neînregistrate;
se stabilește perioada de calcul conform prevederilor legale în vigoare;
se coordonează pregătirea documentației aferente în vederea inițierii procedurilor legale în fața autorităților abilitate
Pașii parcurși în situația în care suspiciunea de consum fraudulos/ neînregistrat vizează un consumator casnic:
Consumatorii casnici au posibilitatea de a se prezenta la comisia tehnică Distribuție Oltenia pentru analiza situației identificate la respectivul loc de consum, prin transmiterea unei solicitări în scris la orice Centru de Relații cu Utilizatorii sau prin alte canale de comunicare (email: distributie@distributieoltenia.ro,
relatiiclienti@distributieoltenia.ro, fax 0251 215 004/ 0372 525 004).
Fiecare caz în parte este analizat obiectiv, fiind verificate documentele întocmite la fața locului, probele video-foto realizate, istoricul de consum, documente contractuale existente, dupa care este luată o decizie privind încadrarea cazului respectiv. Se decide astfel, dacă s-a influențat sau nu înregistrarea corectă a consumului de energie electrică, perioada de recalculare, metoda de recalculare.
Clienții casnici au posibilitatea de a se înscrie în audiență prin canalele de comunicare puse la dispoziție la orice Centru de Relații cu Utilizatorii. Pentru probleme specifice sustragerii de energie se poate solicita audiență la Departamentul NTL specializat pe problematica intervențiilor neautorizate.
UTIL: Operatorul Distribuție Oltenia se angajează ca, în situațiile în care există suspiciunea de sustragere de energie electrică sau în care a fost constatat un consum neînregistrat, să efectueze expertiza grupului de măsurare sau a elementelor grupului de măsurare, după caz. Această expertiză se realizează la un laborator independent care beneficiază de certificare valabilă. Laboratorul este ales de client dintr-o listă de cel puțin 3 – 5 laboratoare, pusă la dispoziție clientului final non-casnic de către Distribuție Oltenia cu ocazia întocmirii bonului de mișcare.
Atât clienții non casnici, cât și clienții casnici au posibilitatea de a solicita, pe cheltuiala lor, o contra-expertiză efectuată de un laborator independent din România, ce deține certificare valabilă, selectat de aceștia și/sau de la producătorul grupului de măsură a energiei electrice în cazul în care acesta își desfășoară activitatea și în România.
Clientul poate solicita efectuarea contra-expertizei imediat dupa comunicarea rezultatului expertizei realizate la solicitarea operatorului. În acest sens, Distribuție Oltenia va acorda acces, în prezența unui reprezentant al său, la probele ridicate de la fața locului (spre exemplu, grupul de măsurare a energiei electrice sau o parte a acestuia, transformator, etc.).

Comentarii

comentarii

Comments are closed.

Te rugam dezactiveaza functia ADBLOCK din browserul tau pentru a avea acces pe site ! Multumim !