Siglă_nouă_PNLGrupul parlamentar al Partidului Naţional Liberal a depus, miercuri, la Camera Deputaţilor, moţiunea simplă intitulată „Fondurile europene în guvernarea PSD – între Făt-Frumos şi Fata Morgana”, demers parlamentar adresat ministrului Fondurilor Europene, Eugen Teodorovici.

Textul moţiunii PNL se constituie într-un veritabil semnal de alarmă privind situaţia dezastruoasă a absorbţiei fondurilor europene în timpul guvernării Ponta, a lipsei unei strategii coerente din partea actualului Guvern în gestionarea transparentă a banilor de la UE, în privinţa implementării unei legislaţii funcţionale care să permită atragerea integrală a alocărilor financiare ce ne revin în exerciţiul financiar 2014-2020.

PNL consideră că România are nevoie de o mobilizare rapidă a tuturor forţelor pentru absorbţia fondurilor europene pe care le are la dispoziţie, mai ales cele din exerciţiul financiar 2014-2020. Este important să nu repetăm greşelile trecutului, să acţionăm eficient pentru a dezvolta proiecte naţionale de susţinere a dezvoltării economice şi sociale cu ajutorul finanţărilor nerambursabile.

România este, în prezent, codaşa Uniunii Europene în accesarea fondurilor nerambursabile, în timp ce reprezentanţii Guvernului Ponta, în frunte cu premierul şi cu ministrul de resort, Eugen Teodorovici, nu contenesc să vorbească cu emfază despre performanţele naţionale în acest domeniu.

Suntem în cel mai important an pentru absorbţia fondurilor europene pentru România, anul în care ar trebui să închidem proiectele din perioada 2007-2013 şi să începem în forţă proiectele finanţate din anvelopa financiară 2014-2020, care ne pune la dispoziţie 39,887 miliarde de euro, fonduri europene, dintre care 21,8 miliarde de euro fonduri structurale şi de coeziune alocate României.

Moţiunea „Fondurile europene în guvernarea PSD – între Făt-Frumos şi Fata Morgana” face o trecere în revistă a principalelor Programe Operaţionale şi situaţia lor în acest moment, în condiţiile existenţei unui risc foarte mare de pierdere a fondurilor europene din cauza guvernării lui Victor Ponta.

Cea mai gravă situaţie se înregistrează la POS Transport, unde proiectele înregistrează întârzieri faţă de termenele contractuale (proiectele de reabilitare a căii ferate Sighişoara-Coşlariu şi Coşlariu-Simeria) sau au termene de finalizare după 31 decembrie 2015 (autostrăzile Sebeş-Turda loturile 3 şi 4, Lugoj-Deva loturile 2,3,4). În aceste cazuri, România ar putea fi nevoită să acopere de la bugetul de stat întreaga valoare.

POS Mediu utilizează aceeaşi strategie riscantă ca la POS Transport, respectiv negocierea de posibile fazări cu Comisia Europeană prin identificarea unor proiecte retrospective, deja începute de autorităţile locale, care să se încadreze în obiectivele programului şi în normele europene în ceea ce priveşte oportunitatea investiţiei şi realizarea achiziţiei publice.

În ceea ce priveşte POSDRU, programul funcţionează după legi proprii, altfel nu ne putem explica apariţia celor peste 100 de instrucţiuni publicate până acum. Mai mult, linia de finanţare pentru proiecte în domeniul economiei sociale a fost lansată cu întârziere, iar românii din Diaspora sunt amăgiţi cu fonduri pentru proiecte cu durata de 7 luni, dar apelul nu a fost nici acum lansat.

Pe POSCCE există în continuare o pre-suspendare de la Comisia Europeană pentru axa proiectelor IT în urma unui audit în urma căruia au fost descoperite probleme la achiziţiile publice. În plus, Programul Operaţional Competitivitate, urmaşul POSCCE, este aprobat de anul trecut şi ar fi trebuit să fie deja lansate apelurile de proiecte.

PO Asistenţă Tehnică, programul cu cea mai mică alocare totală, de doar 170 de milioane de euro, şi care trebuia să asigure asistenţă tehnică pentru autorităţile de management, organismele intermediare şi beneficiari, are una din cele mai mici rate de absorbţie, de doar 45%.

În cazul POR se observă, în primul rând, calitatea slabă a proiectelor depuse, un număr mare de proiecte fiind respinse – 4.061 (o rată mare, de 40%) şi un ritm redus de evaluare al acestora, din cauza lipsei de specialişti în evaluarea de proiecte.

Cea mai mare problemă este la Programul Operaţional Infrastructură  Mare – POIM, care are cea mai mare alocare şi reuneşte finanţarea pentru infrastructura de transport, energie şi mediu. Acest program depinde şi de validarea de către Comisia Europeană a Master – Planului general de transport, document aflat în consultare public, fără a fi însoţit însă şi de strategia de implementare.

În ciuda dezastrului care planează asupra tuturor programelor operaţionale, Guvernul Ponta nu ratează nicio ocazie de a raporta creşteri ale ratei de absorbţie, cifră manipulată de actuala Putere prin inventarea conceptului de „rată de absorbţie curentă”, doar pentru a raporta false reuşite în contractarea fondurilor europene.

Situaţia de ansamblu este deosebit de îngrijorătoare, în condiţiile unui ritm lent de implementare efectivă a proiectelor şi de recuperare a cheltuielilor efectuate de la Comisia Europeană, în condiţiile în care România mai are la dispoziţie mai puţin de 11 luni până la finalul anului 2015 pentru a absorbi 9 miliarde de euro sau măcar 5 miliarde, aşa cum îşi doreşte domnul ministru Eugen Teodorovici. Planurile sunt nerealiste pentru Guvernul lui Victor Ponta, care în luna ianuarie a înregistrat “performanţa” de a trimite declaraţii de cheltuieli la Bruxelles de numai 12 milioane de euro, având 0 ca cifră a rambursărilor.

În acest context, deputaţii PNL, prin intermediul moţiunii simple pe tema fondurilor europene, îi solicită ministrului Teodorovici să vină în Parlamentul României pentru a da explicaţii cu privire la situaţia catastrofală a ratei de absorbţie, a blocajelor şi a lipsei complete de viziune privind atragerea şi utilizarea banilor de la UE.

Parlamentarii liberali speră ca măcar la dezbaterea moţiunii simple, reprezentanţii Guvernului Ponta să înţeleagă că este nevoie să renunţe la demagogie, la minciuni şi la a mai “cosmetiza” cifre şi situaţii pentru a ascunde adevărul. Este obligatorie găsirea unor soluţii rapide şi eficiente ca România să nu mai piardă trenul numit “fonduri europene” în execiţiul financiar 2014-2020!

Comentarii

comentarii

Leave A Reply

Te rugam dezactiveaza functia ADBLOCK din browserul tau pentru a avea acces pe site ! Multumim !