Guvernul a aprobat proiectul de lege pentru modificarea și completarea Codului Penal și a Codului de Procedură Penală, proiect de act normativ care are în vedere, în principal, completarea transpunerii Directivei 2011/93/UE a Parlamentului European și a Consiliului privind combaterea abuzului sexual asupra copiilor, a exploatării sexuale a copiilor și a pornografiei infantile.
Astfel, prin aceste reglementări este introdusă o incriminare nouă – folosirea prostituției infantile – care propune sancționarea faptei persoanei care apelează, în cunoștință de cauză, la serviciile sexuale ale unui minor care se prostituează. Tentativa la această faptă constituie, de asemenea, infracțiune.
Totodată, se are în vedere sancționarea tentativei și pentru fapta pentru care în prezent aceasta nu este sancționată, spre exemplu, folosirea prostituției infantile sau folosirea serviciilor unor persoane traficate.
O altă modificare este avută în vedere în ceea ce privește articolele referitoare la viol și agresiunea sexuală, în sensul că a fost introdusă o agravantă în cazul în care victima este minoră. Reglementarea aflată acum în vigoare cuprinde ca agravantă doar situația în care victima nu a împlinit 16 ani.
De asemenea, legislația este completată cu noi variante agravante, spre exemplu, în cazul în care făptuitorul a profitat de situația deosebit de vulnerabilă a minorului, ca urmare a unui handicap psihic sau fizic, ca urmare a unei situații de dependență, ori când fapta a pus în pericol viața minorului.
Sunt introduse în legislație noi ipoteze la infracțiunea de pornografie infantilă, cum ar fi sancționarea vizionării de spectacole pornografice la care participă minori. În prezent, este inscriminată doar accesarea fără drept de materiale pornografice cu minori prin intermediul sistemelor informatice sau altor mijloace de comunicații electronice.
Un alt element de noutate introdus de proiectul de lege are în vedere incriminarea faptei de îndemnare sau recrutare a unui minor în vederea participării la spectacole pornografice, obținerea de foloase de pe urma unui astfel de spectacol la care participă minori sau exploatare a unui minor în orice alt fel pentru realizarea de spectacole pornografice.
Conform unei alte completări propuse de proiectul de lege, printre infracţiunile cu victime minori cărora li se aplică dispoziţiile speciale privind momentul de la care începe să curgă prescripţia răspunderii penale, au fost introduse şi cele de trafic şi exploatare a persoanelor vulnerabile, precum şi de pornografie infantilă, săvârşite faţă de un minor. Deşi în cazul infracţiunii de trafic de minori dispoziţiile nu erau cerute în mod expres de directiva europeană, s-a impus introducerea şi a acestei infracţiuni printre cele pentru care termenul de prescripţie începe să curgă de la data la care minorul a împlinit 18 ani, pentru egalitate de tratament.
Proiectul de lege pentru modificarea și completarea Codului Penal și a Codului de Procedură Penală aduce și o serie de clarificări cu privire la normele privind dreptul la informare al persoanelor suspectate sau acuzate, în cadrul procedurilor penale sau al procedurilor privind mandatul european de arestare (transpunerea Directivei 2012/13/UE). Această Directivă europeană impune, printre altele, ca legislația statelor membre să prevadă obligativitatea furnizării către persoanele arestate sau reținute în cursul procedurilor penale, a unei note scrise privind drepturile acestora.
Legislația națională asigură deja standardele stabilite de directivă, însă, având în vedere că reglementările europene impun redactarea unei note scrise într-un limbaj simplu și accesibil, s-a apreciat oportun includerea unui astfel de model în legislația română. Astfel, proiectul de lege creează baza legală pentru stabilirea prin ordin comun al Ministerului Justiției, Consiliului Superior al Magistraturii, Ministerului Afacerilor Interne, Președintelui Inaltei Curți de Casație și Justiție și Procurorului General al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție a unui astfel de model de notă de informare.